Tidenes dårligste ide!

Tidenes dårligste bilde får i dag illustrere tidenes dårligste ide!

Gjennom bilvinduet på på vei nedover Bohuslän.

Denne vindmølla står i Bohuslän. Selv om det ser slik ut på bildet så er den overhodet ikke alene. De er mange. Disse propellene. Og de er digre. I helga blåste det opp til 24 sekundmeter der mølla står. Akkurat denne gikk rundt i vinden. Men det var det under halvparten av de andre deromkring som gjorde.

På tross av gode forhold, mye vind og flere varmegrader så sto altså over halvparten av vindmøllene nedover Bohuslän stille på mandag. Hvorfor?

Det samme var tilfellet både i Tyskland og Danmark. Og da vi kom nærmere hjemme så observerte vi at vindmøllene i Odal’n oppførte seg akkurat likt. Over halvparten sto.

I samme øyeblikk (eller et par dager etter da) kommer det fram at herværende almenningsstyre vil utrede bygging av vindmøller i «min» allmenning! For den er jo nettopp det: MIN! Som innehaver av småbruk er undertegnede også bruksberettiget i allmenninga. Akkurat nå en rasende bruksberettiget! De vil «utnytte de store ressursene». OG tjene penger! Aller mest tjene penger, tenker jeg! For meg høres nemlig dette ut som tidenes dårligste ide. Og tidenes mest korttenkte initiativ!

Jeg blir regelrett dårlig av å tenke på det. Det er FLAUT!

Nrk kan melde om at vi her i landet daglig bygger ned areal tilsvarende 2 fotballbaner. Og dette er areal som tidligere var uberørt villmark. Når vi i samtidig hører at kun 12 % av Norsk areal er ekte villmark, ja da skjønner til og med en med et anstrengt forhold til matte at vi snart kommer til å gå tom! WWF skriver følgende på sin nettside:

“NATUREN BYGGES NED BIT FOR BIT

Vi nordmenn er veldig glade i og stolte av naturen vår. Ideen om endeløs villmark som strekker seg så langt øyet kan se stikker dypt. Men visste du at det i 2018 ikke var mer enn 12 prosent av Norges areal som kunne defineres som villmark?

En kartlegging NRK har gjort, viser at vi ødelegger spesielt verdifull natur tilsvarende to fotballbaner på en gjennomsnittlig dag.

En motorveg her, et hyttefelt der, en skog som blir gjort om til parkeringsplass, et vindkraftverk i et landskap som før var uten inngrep.”

Og så kommer allmenningsstyret med dette forslaget!?! Umusikalsk er en underdrivelse! Direkte tullete og vanskelig å ta alvorlig, er min mening! Vi vil ikke ha dem! Og vi trenger dem ikke! Vi har strøm nok! Vi må utnytte de anleggene som, dessverre, allerede er der! Vi må utnytte dem bedre! Vi må løfte blikket, samarbeide bedre nasjonalt og interkommunalt og tenke mindre “meg og mitt” og “mine ressurser og mine penger”.. Naturen må deles og planer må være helhetlige! Og DET må dere gjerne utrede.

Vi vil ikke huskes som generasjonen som bygde ut, saboterte og «ødela» den største ressursen vi har her i kommunen. «Oppsynsmannen» på NRK har lært oss noe om hvordan slike vindmølleparker ser ut på nært hold. Det minner mest om en ørken uten liv og med digre installasjoner, breie veier og «døde» omgivelser. Men han har også lært oss en del om å demonstrere. Det er ikke mye jeg kan, men akkurat nå kjenner jeg mest for å sette meg midt i vegen oppover mot Pruterud og nekte å flytte meg for både anleggsmaskiner og lovens lange arm. Og slapp og tung og vanskelig å flytte, DET skal jeg få til! For det har jeg lært av «oppsynsmannen» og det faller meg helt naturlig!

Oppsynsmannen.

http://www.facebook.com/groups/722692033307614

Kilder:

wwf.no

nrk.no

friluftsheidi.blogg.no

Rasende og full av både plagiat og selvplagiat!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg