Bare blåbær – eller app?

Når slike som meg først skal tilbringe en dag godt nedi lyngen, med etter hvert både lilla tunge, lilla fingre og delvis lilla bukse, så er det så mye mer enn matauk å hente. Vi har bedrevet matte i dag. Uten app. Men med blåbær.

rhdr

Hvor mange har vi nå?

Hvilken form har de?

Hvor mange er det på strået?

Er det like mange på det i midten?

Hvilket har mest?

Hvilket har minst?

Hvilket er midt imellom?

Hvilket strå ligger i midten?

Kan du lage et strå med like mange?

Hvis jeg tar vekk ett, hvor mange blir det igjen da?

Kan du sortere de slik at de ligger etter hverandre fra minst til størst?

Hvor mange bær er det på alle stråene til sammen?

Jeg tror egentlig vi kunne fortsatt i det uendelige. Og vi gleder oss til å bake blåbærmuffins av de som ikke havnet på stråene. Gjett om vi skal måle og regne da!

For noen av 4-åringene var dette lett. Andre måtte telle nøyere. Det er slik med 4-åringer. De går ikke i takt og de lærer i sitt eget tempo. Noen syns det var artigere å klatre på steiner og de fleste puttet flere bær i munnen enn i kopp og på strå.

Men alle kan være med. På sine premisser. Og blåbær på strå kan alle få til. I alle fall hvis vi tar bladene av en stilk blåbærlyng og bruker den i stedet. Det er lettere å få blåbæra på der enn på strået. Og hemmeligheten? Neste gang du er på blåbærtur så legg merke til at blåbæra er som en perle…den har nemlig et lite hull på hver side. Perfekt til å tre strået gjennom!

Se der ja: både matte (antall, rom og form), finmotorikk og mat og helse (kropp, bevegelse, mat og helse) og natur (natur, miljø og teknologi) … På en og samme blåbærtur. Og snakket sammen og om alt vi holdt på med gjorde vi (kommunikasjon, språk og tekst) og jammen var det sosialt også. Så dermed økte vi nok helt sikkert den sosiale kompetansen vår i samme slengen. Og bygget vennskap og fellesskap. Nesten hele rammeplanen for barnehage det gitt. Uten app!

Og jeg: jeg hadde blåbær i sokkene også!

Mer om å framsnakke blåbær og ignorere app her:

Første skoledag.

2 kommentarer
    1. Fantastisk rett og slett!

      Dette med å være med å “kjenne” på ting og sette sammen/trekke fra – jobbe med hendene – sansene – hele kroppen/mennesket – jobbe sammen – det er god læring det 😀

      1. Det er ikke store arbeidskapasiteten jeg har for tida, men når jeg får lov til å bruke arbeidstida og den lille kapasiteten jeg har på slikt som dette, oppleves timene meningsfulle 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg