Første skoledag.

Provosert før skolestart? Det er godt gjort. I alle fall når jeg ikke skal begynne på skolen selv og i alle fall ikke har noen som skal ha sin første skoledag her i huset ellers heller. Slik sett så skulle vel ikke dette engasjere meg nevneverdig. Jeg er knapt i målgruppa.

Men så har det seg slik at jeg i mange år har hatt ansvar for akkurat de som skal starte sin skoleverdag for første gang – månedene og noen ganger årene FØR selve skolestarten. Så da må det vel kalles yrkesskade. Jeg ser og har sett hvilke fine små mennesker de er, og jeg ser og har sett alle mammaene og pappaene som hver eneste dag legger til rette slik at de små menneskene skal få utvikle seg på den beste måten. De legger til rette på ulike måter og med forskjellig utgangpunkt. Men felles for dem alle er at de gjør alt de kan og alt i beste mening.

De siste ukene har disse mammaene og pappaene fått passet sitt påskrevet. Snakker du «riktig» med barna dine om skolestart? Har du sørget for at de er forberedt? Har du kjøpt inn alt de trenger? Ikke nok med lange artikler om hva de trenger av klær, matboks, drikkeflaske og hvilken sekk du bare må ha: nå skal du på kurs også. Ja du ja: mamma og pappa. Online skoleforberedende kurs for blivende førsteklassinger! Har du ikke hatt tid til å ta kurset, sier du? Krise! Da er det nok stor sannsynlighet for at poden din får en dårlig skolestart og en skolehverdag preget av alt du gjør og gjorde galt!

I går leste jeg om at influensere promoterer og reklamerer for en ny matte-app som skal gjøre barna bedre rustet til å møte skolehverdagen. De skal bli matte-vinnere! Sier influenserne. Det eneste du som mamma og pappa trenger å gjøre er å laste ned appen og betale 189 kr i måneden. Da får du påminning fra appen om barnet ditt ikke har løst nok oppgaver på appen det siste døgnet. Appen sørger også for å vurdere barnet ditt og hvilket nivå det ligger på…. Og har du ikke råd, ja da er det vel prioriteringene dine det er noe gæernt med…

Og jeg aser meg opp! Mulig førsteklasseforeldrekurset er bra og har noe fornuftig for seg. Jeg har bare hørt om det og vet ikke hva det inneholder. Mulig appen også er både lærerik og morsom. Jeg har ikke lastet den ned.

Men! Her kommer mitt gigantiske MEN! Hva skjedde med å være sammen med barnet ditt? Hva skjedde med å snakke naturlig om skole? Stille spørsmål om hva barnet tenker? Snakke om andre barn, foreldre og lærere med positivt fortegn? For så vidt framsnakke andre generelt? Hva skjedde med å ta barna med ut på tur og se og telle? Sammenlikne stor og liten? Utfordre barna på å tenke gjennom hvem som går først og sist på badet for å pusse tenner? La de dekke bordet og se om de klarer å få til like mange tallerkener og glass? Alt dette er skoleforberedende. Alt dette er matte.

Jeg har fortsatt klokketro på praktisk tilnærming til læring. Og hvordan sier forskning at førskolebarn og barn i tidlig skolealder lærer? Jo, gjennom praktisk tilnærming! La de telle, sammenlikne, sortere og ikke minst snakke om det de opplever. Og bruk begrepene som passer til. Ta ungene med på blåbærtur og tell blåbær, eller om du er skikkelig effektiv til å plukke, vei bæra på kjøkkenvekta når du kommer hjem. Sammen med barna. Erfaring med mengde og mengdebegreper er gull å ha når læreren begynner å snakke om det på skolen. Og å gjøre ting sammen oppfordrer til samtaler, også om forventninger til skolen. Vinn, vinn.

Og du mamma. Og pappa. Du kan. Du har alle verktøy du trenger for å gi barnet ditt en god start! Du har kompetansen. Du har tross alt hatt ansvar for dette lille skolestartermennesket i ganske mange år allerede.

Og skulle du være i tvil: det jobber mange kompetente folk med førsteklassinger på skolen. Du kan spørre de. Eller en du kjenner du stoler på. Eller en av de du kjenner fra barnehagen. Men aller best: stol på deg selv og bruk hue. En trygg mamma og pappa, gir trygge barn. Og trygghet må ligge i bunnen for all læring. Også matte! Lykke til til alle jeg kjenner som skal begynne på skolen i morgen eller i løpet av de neste dagene. Og lykke til til mammaene og pappaene deres! Jeg kommer til  å savne dere!

Ps: hvis du ikke gidder å plukke blåbær: lego kan telles, sorteres og diskuteres. Masse!
Og jeg linker med vilje ikke til hverken app eller kurs. Antireklame…
4 kommentarer
    1. Og da finnes det en app for det meste i livet vårt snart…… herrefreden sier jeg bare…..
      For ikke å snakke om ALT man trenger til første skoledag…. tenk på alle de som IKKE klarer skaffe alt dette “viktige” da….

      Lag deg en fin søndag 🙂

    2. Stående applaus!
      Jeg har heller ikke skolebarn, men det å bevisstgjøre foreldre på at de er mer enn bra nok. Det å fremme det å være sammen med barna. Det å snakke om skolen, lærerne og medelever naturlig og positivt….
      Jeg leste og en artikkel (eller bare starten på den) om hvordan vi voksne skulle snakke medisin om skolestart. Jeg begynte å lese den fordi jeg i min omgangskrets har en stor gutt som begynner i 1. klasse i disse dager. Og jeg vil jo ikke si noe “feil” til han, eller noe foreldrene mener er “feil”.
      Vel jeg leste ikke hele artikkelen. Jeg mister fort interessen når jeg ikke helt kjøper det jeg leser.

      1. Takk for applaus😉 Å være bevisst hva vi sier og ikke sier til barn, ved skolestart og ellers, er jeg veldig for. Men jeg kjenner veldig få mammaer og pappaer som er bevisstløse over lengre tid…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg