Våre beste menn.

Uttrykket er ikke mitt. Jeg mener bestemt jeg har hørt og eller sett det på tv en gang i tida. «Våre beste menn». Var ikke det i sin tid et tv-program som handlet om fotball og fotballspillere? Det er i alle fall det jeg husker. Ikke stort og jeg så ikke en gang programmet. Men det er nå sånn denne hjernen fungerer. Et innfall, et inntrykk eller en opplevelse assosieres med et eller annet diffust minne som opptar plass i hjernen. Gjerne av det noe unyttige slaget. Denne gangen lurt fram av en overskrift.

I dag tenker jeg på folket «på andre siden av dammen». Dere i USA, med andre ord. Mulighetenes land. Landet der alle som vil og jobber hardt har muligheten til å forbedre sitt liv. Det beste landet i verden. Eller…?

Er virkelig dette deres «beste menn»? Det har jeg litt måpende lurt på lenge. Satt på spissen: en brautende klovn som kan se ut som om lever helt i sin egen verden, en verden som han definitivt krever at skal leve etter hans pipe, og en enda eldre «gammel mann» som noen hevder er i ferd med å bli dement…. Uansett: i et demokrati er det folket som skal velge. For mange handler det vel om å velge mellom to onder. Jeg for min del er ikke i tvil om at jeg hadde gått for demens foran klin, hakkende gal! Og ja, jeg er jo farget av media, hva annet kan jeg være?

Jeg håper de velger rett selv om jeg også kan forstå de som ikke gidder stemme på noen av dem. Mulig de som ikke stemmer har sett «No country for old men». Ikke en film for sarte sjeler og tipper hverken Donald eller Joe har sett den.

Med så mye folk å ta av, er dette virkelig det beste som kan oppdrives? Eller er det sånn at du må være over 70 og/eller skrike grisehøyt for i det hele tatt å komme i betraktning? Jeg etterlyser både å se og høre politikere fra både demokratisk og republikansk side som faktisk snakker mest om politikk. Mulig at noen av dem har prøvd. Det blir dessverre borte i alt sirkuset. Da forutsetter jeg at de som snakker politikk er i en alder der du i utgangspunktet ikke er bekymret for at de skal legge seg til i løpet av valguka… Og misforstå meg rett, jeg kjenner til mange smarte folk som har passert 70-åra for lenge siden. Kåre Willoch er en av de smarteste jeg har sett og hørt på tv, og sist jeg så han var han da visst over 90. Og jeg har aldri stemt høyre engang.

Det hjalp egentlig ikke da Kanye West presenterte sitt kandidatur heller. Selv om han tilhører en annen generasjon.

Jeg syns dette er rart, skummelt og fryktelig trist. Og jeg håper alle innbyggerne i alle stater finner seg en god plass i mulighetenes land også etter denne uka. Uten å ta i bruk hverken våpen eller annen vold. La oss alle håpe det blir et «country» for både «old men» og alle andre!

 

 

PS! En liten runde på google gjorde meg oppmerksom på at tv-programmet het: «Våre neste menn». «Våre beste menn» er derimot en facebookside og podcast. Riktignok om fotball. Det er også tittelen på en krigsbok av David Finkel. Rett skal være rett.

 

Bildecollage fra:

arkansasgopwig.blogspot.com

weneedfun.com

boredpanda.com

 

2 kommentarer
    1. Det samme lurer jeg på. Er dette virkelig de beste kandidatene i mulighetenes land? Har troen på visepresidenten til Biden. Krysser fingrene for at det skal gå Bidens vei. Alle er et bedre alternativ enn Trump.

      1. “Ikke mitt sirkus, ikke mine aper” tror jeg passer å si nå. Jeg er glad jeg stort sett befinner meg på et jorde langt fra kaoset og håper det amerikanske folk velger bort sjefsapen nå.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg