Vår i november?

Badesesongen for min del er som kjent ikke aldeles over enda. Jeg badet i går. Da var det 16.november og ikke helt uventet så begynte isen å legge seg på badevannet. Men fortsatt var det 6 varmegrader i lufta og sånn bortimot snøfritt. I skyggepartiene lå det igjen bittelitt etter snøfallet her om dagen.

Men gårsdagens skogstur i jobbsammenheng gjorde meg litt i tvil om sesongen. At turfølget fant og samlet 9 marihøner på en liten flekk i lyngen var for så vidt ikke så uvanlig. Marihøner har det med å henge på samme sted gjennom vinteren. Finner du en finner du gjerne flere. Særlig når du skal sitte i lyngen og observere mens du spiser matpakke. Så det var mange fine marihøner. Og de ble selvfølgelig og som seg hør og bør sluppet ut igjen i lyngen før vi forlot leirplass.

Dette var mer uvanlig for meg:

Så allikevel. Er det virkelig vår i september? Det lille treet på buska på bildet mente nok i alle fall det. Jeg frykter at han eller hun, hen kanskje, går en tung vinter i møte. Noen ganger er naturen og våre opplevelser i den så selvmotsigende som det er mulig å få dem. Knopper og gåsunger, bading i delvis islagt vann, marihøner i matboksen og snø i veien i løpet av noen timer. Det er vår i november. Jeg er usikker på om det er noe særlig betryggende…

Ble forstyrret i dvalen og fikk et par æresrunder på et matbokslokk.
4 kommentarer
    1. Jeg tenker som deg at det er merkelig at det er knopper her og der – jeg så det på trær i går….
      Bading… jeg tenker jeg skal bade snart… har ikke kommet så langt ennå – men har funnet det stedet jeg SKAL bade fra 😀

      1. Mens vi har juledekorasjoner i butikkene så gjør naturen som den vil…og den gjør i grunn mye rart syns jeg.
        Så bra du har funnet badested. Mitt er i ferd med å fryse til. Men i helga snakket jeg meg ei som skal bade året rundt, i Mjøsa. Den er sjelden helt islagt. Hun ville nok gjerne ha følge. Vi får se.
        Lag deg en god dag!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg