Ukas viktigste dag.

I dag er det onsdag. Lillelørdag, som det også kalles. Onsdag 14.september. Så vidt jeg har fått med meg så er det en helt vanlig onsdag, som vi kaller det. Verdenshistorien preges av invasjoner, kriger og politiske avtaler inngått denne dagen. I Norge kan datoen forbindes med ras. Flere opp gjennom århundrene. Det nærmeste å relatere dagen til for meg er kanskje banalt nok at det er bursdagen til Morten Harket og dødsdagen til Patrick Swayze….

Funfact, som ikke var så fun egentlig, er med et kjapt klikk hentet fra www.infosiden.no.

Denne uka er onsdag den 14.september den viktigste dagen, for meg. Ikke den morsomste, men. Det burde vært mandag. Da hadde mamma bursdag. Den ble feiret med kake og kaffe om kvelden, og jeg hadde både vært på trening og gjort litt annet småtteri før på dagen. I går var det tirsdag og jeg hadde time både hos frisør og på sykehuset. Etter litt stikking og atter en gang et opphold i trommelen med fotografering av innsida av et hue som mistenkes å bli tommere og tommere, hadde jeg invitert meg selv på middag hos en god venninne. Det ble god mat, skravling, kaffe og bikkjekos. Til og med et anseelig antall døtre og en svigersønn fikk jeg hilst på. Kunne godt ha vært den viktigste dagen det også.

Denne dama var altså borte på vift to kvelder på rad. Sist det skjedde? Husker ikke.

I dag er det en ny dag. Og jeg er i gang med ukas viktigste aktivitet. Jeg sitter på rompa, drikker kaffe og har pleddet lett tilgjengelig dersom det skulle bli behov. Og det regner jeg med at det gjør. Selv om småbrukeren fyrte i ovnen før han dro på jobb i dag tidlig, så stua er lun og god. Denne dagen og dagens aktivitet, eller mangel på sådan, er helt nødvendig, faktisk uunnværlig for at resten av uka skal kunne inneholde noe som helst. For eksempel potetopptaking og hengekøyetur…

Så her er døra låst, det meste av lyset avskrudd, klesvask og annet ligger helt rolig i haugen sin og hele verden får seile sin egen sjø. Jeg sitter. Og ligger. Ukas viktigste dag. Og ukas viktigste operasjon er i gang. Hviledag. Det kalles visst aktivitetsbalanse eller energiregulering… Ukas viktigste dag. Satser på at den gjør nytta si.

Lyng og mose er byttet med pledd og sofaputer. Men ellers er mye likt.
4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg