Suppehuet meg!

 

Suppehuet. Eller blåst…

http://www.dagsavisen.no/fremtiden/2021/04/12/kjent-trygderettsadvokat-kaller-ufore-for-suppehuer/?fbclid=IwAR0ZuoH3N5JMLpkjIgQ6WVpuEBdIdfg10QSLYcQj7hW035aokmBOi5Z0I34

Ifølge denne mannen ligger jeg tynt an for tida. Jeg er på rask vei til å bli «mentalt degenerert». Rett og slett et suppehue. Det er ikke mine ord, men hans. Jeg ville heller kalt det brødhue eller grauthue. Men det er jo en smakssak, tipper jeg. Småbrukeren kaller meg av og til blåst. Røft miljø, altså!

Nok om det. Ifølge denne mannen vil det si at dersom jeg er i stand til å lese, tolke og forstå informasjonen jeg får i fra det offentlige eller andre og som har med min helsesituasjon å gjøre, ja da er jeg ikke suppehue nok og bør snarest dra meg på jobb! Dette kommer da fra en fagperson som skal tale suppehuenes sak. Må være deilig å føle seg så mentalt overlegen sine klienter, tenker jeg. Selv om pedagogen i meg er litt spent på hva som kan skje med han stakkars advokaten som tydeligvis henger en del med «mentalt degenererte». Siden han er så opptatt av at miljøet vi oppholder oss i gjør oss til suppehuer, så står vel slike som han i fare sjøl, eller? Det får bli opp til andre å diskutere arv og miljø…jeg er for pedagogisk degenerert!

Utallige ganger har jeg hørt en variant av «du skal være frisk for å være sjuk», i betydningen at det er rimelig krevende å forholde seg til alle instanser, skjemaer og brev en blir presentert for når en blir sjuk. Jeg skjønner godt at mental degenerering fort kan bli en bivirkning. Og motløs og matt er det fullt mulig å bli av kommunikasjonen med det offentlige.

En kan ikke forvente av slike som meg at jeg skal fatte så mye med andre ord.

Aha, så det er dette det hele dreier seg om!?! Det er ikke meningen jeg skal fatte de papirene jeg får tilsendt i utgangspunktet. De er jo ikke tilpasset meg. Suppehuet! Jeg kan melde om at jeg akkurat nå har skrevet en klage, helt på egenhånd, til «regional koordinerende enhet» og smelt den avgårde til mottaker. Fastlegen mente at det kunne jeg fint klare sjøl. Lettlurt hu, antakelig. Takk for tilliten! Burde nok sikkert hatt en advokat til å gjøre det for meg. En som ikke er suppehue. En gjøk, kanskje?

Bilde:numerologensverden.no

Det er fullt mulig at Lægreid vil påstå at han mener «de andre» når han snakker om suppehuer. AAP-aksjonen, for eksempel. Det er greit det, altså, men en som gjerne vil framstå som faglig oppegående og med et snev av integritet bør etter min mening uansett velge andre uttrykksformer i det offentlige rom. Ikke så lurt å generalisere og sette i bås, eller slippe alt og alle nedi samme suppa, tenker jeg. Men overskrifter og engasjement er jo gøy!

 

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg