Spør mer – i dag også!

I går, 10.oktober 2020 var verdensdagen for psykisk helse. Årets hovedsak er «Spør mer». Jeg tenker at det handler om å faktisk spørre om hvordan folk har det. Og det handler om å spørre fordi man bryr seg. Ikke av ren nyskjerrighet men av omtanke. Med hånda på hjertet: hvor ofte spør du folk om hvordan de har det? Og hva skjer dersom du får et annet svar enn det du forventet?

Hvis du spør meg hvordan jeg har det nå: hvor ærlig vil du at jeg skal være? Forventer du det jeg ofte pleier å svare: «joda det går greit» eller er du klar for at jeg er ærlig? Hvor mye realisme er du klar for? Hva om jeg sier det som det faktisk noen ganger er: Akkurat i dag er det helt j… Alt er vondt, humøret er slett, psyken er svart og jeg vet ikke hvordan jeg skal orke en eneste dag til av det her! Faktisk vurderte jeg å ikke stå opp i det hele tatt i dag! Er du forberedt på dette svaret?

Og ikke minst: hvis jeg svarer det første «joda, det går greit», spør du meg igjen i morgen? Det kan faktisk hende jeg svarte det bare fordi jeg ikke orket å svare noe annet akkurat da. Og det kan hende du får et annet svar om du spør meg i morgen eller en annen dag. For mange, inkludert meg, er det en belastning å kjenne seg som et kasus som må tas hensyn til. Jeg hater det, faktisk. Men hvis du spør igjen i morgen: da kan det faktisk hende du kan bety noe virkelig viktig for meg! Eller for en annen du spør. De som bryr seg blir satt pris på. Det er det ingen tvil om. 

Så spør mer! Bry deg! Og forvent et ærlig svar. Det kan være den store/lille forskjellen for akkurat den personen du spør! 

www.lightstylecreations.nl

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg