Sjukdom eller hobby?

Det skal handle om hobby i dag. I alle fall for oss som følger Frodiths lille januar-moro. En hobby er i følge snl.no «en foretrukket aktivitet på fritiden som barn eller voksne engasjerer seg i, ofte nok til å kunne utvikle visse ferdigheter».

For meg handler det om noe jeg gjør som rekreasjon, bare fordi jeg har lyst og har glede av det. Det skal være moro! Min hobby har i mange år sendt meg ut i frisk luft i all slags vær og til alle tider på døgnet. Det handler jo rett og slett om tur.

Noen ganger utøves hobbyen langt av gårde i et eller annet fjell- eller skogsområde som jeg må kjøre bil til. Hobbyen kan ta meg på tredagers fjelltur med innlagt lavvoovernatting eller til toppen av Glittertind. Men for det aller meste er jeg på tur i nærheten. Gjerne i egen skog eller i nærliggende allmenning. Turlivet kan utføres som dagstur. Men aller mest fornøyd med hobbyen er jeg når jeg tilbringer hele natta ute. Eller får til et bål underveis. Eventuelt begge deler.

En helt ålreit camp for ei alenehelg ved bredden av Femund.

I lange perioder bruker jeg betraktelig mye mer tid på å tenke på tur, lese kart, se turvideoer og gamle bilder enn jeg gjør på å faktisk være på tur. Jeg skriver og deler jo også såpass mye om tur at enkelte har spurt meg om jeg i det hele tatt HAR ei seng. Inne. Jeg har jo det. Men jeg tar lite bilder der…

De siste par-tre årene har hobbyen og dermed turene måttet tilpasses en god del. Overnatting ute bør helst gjøres uten for lang tur til camp. Mange ganger er bilen kun et kort steinkast fra hengekøya. Såpass kort vei at det er mulig å gå flere turer med bagasje slik at sekken ikke blir for tung og komfort kan prioriteres opp. Lengre turer må foregå over lengre tid og komforten både før og etter må skrus opp et hakk eller to. Det vil si at lange turer med tung sekk ikke foregår særlig ofte. Jeg har ikke lagt ut på så innmari lange turer med den sekken på før heller, altså. Men da var i alle fall lange turer med tung sekk mulig, så sant ei god seng og litt skikkelig mat ventet i mål.

Så min «overskuddsaktivitet» er tur. Med bål. Gjerne mat på bål. Med eller uten overnatting. Noen ganger med følge og andre ganger alene. Både helt vanlige tursko med eller uten brodder, sykkel, truger, kano og hest kan brukes til slike hobbyturer. Og i løpet av året blir alt tatt i bruk.  I løpet av denne vinteren skal jeg prøve meg på langrennski også, kanskje. I alle fall de stødige fjellskia. På flatmark. Det er flere år siden jeg klarte å styre de greiene, så det blir spennende.

Uansett så kjenner jeg at det nok snart må bli en tur med overnatting igjen. Det er den berømte «krattsjuka» som begynner å rasle. Uttrykket «krattsjuka» er det småbrukeren som er opphavsmann til. Han kaller det nemlig det når jeg begynner å lese kart, se på værmelding og legge planer om overnatting til skogs. Eller i et kratt, som han sier.

Han kan kalle det sjukdom så mye han vil. Uansett så er ikke «krattsjuka» den verste diagnosen en kan få. Jeg gleder meg til neste tur!

Topptur og topp tur til Glittertind.
Lavvotur i godt selskap i Skarvheimen. Avstanden fra lavvo til fotograf er omtrent den samme som fra fotograf til bil 😉

På sykkel langs Rallarvegen. Jeg vurderer å prøve med trehjulingen om et år eller to.

Alenetur i Femundsmarka. Utsikt fra Stor-Svuku mot Femunden og Sølen.
Trugetur i nærskogen.
På alenetur bruker jeg mye tid på å nyte utsikten. Eller stirre tomt ut i lufta mens tankene flyr 😉
Bål hører tur til.
Godt selskap, bobler, bål og bålmat er heller ikke å forakte på tur.

Og utfordringen som går mot slutten finnes her:

“Frodiths lille januar-moro”! Blir du med?

6 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg