Sei itt’nå tel poll’ti…

I alle fall ikke til bunadpolitiet. I vår har det florert med innlegg og meninger på sosiale medier. Er det lov å bruke solbriller til bunad? Er det ok med andre sko enn bunadsko? Hva om du trenger jakke? Det er noen som til og med påstår at det ikke er lov med løst hår! Det skal være oppsatt, forståss. Og ikke minst: hva med broderte og mønstrete bunaskjorte i stedet for den tradisjonelle hvite linskjorta?

Jeg har bestemt meg for ikke å ha noen mening. I alle fall ikke om hva andre gjør og så sant ingen spør meg direkte. Jeg kjenner det ikke er så fryktelig viktig for meg.

Undertegnede unngikk glatt hele diskusjonen og hele kostebinderiet. Hu unngikk både stryking, pussing av søljer og ikke minst dytting av mage og resten av skroget inn i noe litt for trangt i ull og lin…. For det ble skogstur. Også denne 17.maien. Uten bunad og bunadskjorte. Hun unngikk til og med å blogge om dagen da “alle” andre gjorde det😉🇧🇻

Og så kaldt som det blåste – nordavind fra alle kanter, tror jeg – så var det fryktelig ålreit med ulltrøye og allværsjakke framfor linskjorte. I stedet for mønstrete skjorte også, tipper jeg.

Men søljene var på. Et par i alle fall. Så sei itt’nå tel pol’ti – i alle fall ikke bunadspolitiet.

(uttrykket “sei itt’nå…” er selvfølgelig knabbet fra en annen rebelsk handling…)

MED sølje, og allværsjakke.
Og årgangsbunadsørepynt.
Apropos årgang…

Med tog i fugleperspektiv og såpass med zoom så spiller det forsåvidt ingen rolle hvilken skjorte disse har…

Hedmarken.
Bunadsølje på ulltrøye.
2 kommentarer
    1. Fin sølje og ørepynt hadde du 🙂 Og turklær! Helt topp spør du meg 😀 Jeg har ikke bunadssko lenger og bruker noen svarte vanlige sko…. obs! Glemmer det hvert år… at noen SER det… men jeg bryr meg slettes ikke 😀

      Lag deg en fin fin mandag .-)

      1. Det er mange slags politi der ute…så det er bra vi holder dem i aktivitet 😉 Bra mandag så langt. Takk det samme til deg 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg