Riktig side?

Det gjelder å holde seg på den riktige sida. Ikke sant?

Her jeg bor så er den «riktige sida» uløselig knyttet til Mjøsa. Jeg holder heldigvis til på den rette sida. Den «gærne sida» ser jeg i horisonten. Det er greit. Sånn på avstand 😉

Det kan også være en god ide å holde seg på den riktige sida av loven. Være lovlydig, som det heter. Om det dreier seg om å kjøre etter forhold og fartsgrense, følge retningslinjer i det samfunnet vi alle er en mer eller mindre velvillig del av, eller betale sin skatt med ulik grad av glede. Være på riktig side av lover, regler og retningslinjer rett og slett.

Heier du på et fotballag så gjelder det også å være på riktig side. Eller? Nei det er kanskje såkalte medgangssupportere det. «Riktig side» som supporter handler vel om å stå lojalt ved sitt lags side uansett resultat. Dette har jeg forsvinnende liten greie på, så det jet tror er riktig side kan like godt være feil side. Eller feil jorde…

Det gjelder å være på «riktig side» i krig også. Det var det mange av våre forfedre som opplevde her i landet på 40-tallet og i tida etter. Den «vanlige» russer som har jobb i vesten opplever nok den problemstillingen rimelig ofte i hverdagen og har ganske sikkert møtt både forventinger og krav om å proklamere seg på «riktig side» de siste åra. Det er ingen av oss som naturlig og mer eller mindre automatisk befinner oss på det som majoriteten i verden opplever som “riktig side” som misunner dem.

Men som sagt; jeg bor på riktig side! I dag var det rett og slett rimelig overtydelig. På «riktig side» av elva var det bart. Sola varmet i bakken stien var bar og nesten tørr, og det bugnet av blåveis, hestehov og hvitveis. Det var godt å leve. På «gæli side» var det ikke riktig så stas. Is og snø dominerte på bakken. Stien lå under mange centimeter av det hvite stoffet og den som skulle bevege seg langs den måtte forsiktig sette beina i de frosne fotsporene til en eller annen sta figur som hadde trosset løssnøen før i vinter eller vår. Det er mange dager igjen før det er mulig å bevege seg tørrskodd på den sida.

Så foreløpig så gjelder det å holde seg på riktig side. Her også. I denne sammenhengen på solsida. Der er det strålende vår med intens aktivitet blant maur og meis. Blomstring og lysegrønne knopper på bjørka er det også tilløp til. Her er det bare å sette seg ned og ta et dypt åndedrag eller flere. Og nyte. Nyte den riktige sida, vår og liv.

Og med inspirasjon fra et bilde som zoeticworld delte her: https://zoeticworld.blogg.no/jeg-mista-over-et-halvt-dogn.htmltp://, så har jeg lagt meg ned i lyngen i dag og pustet vår og frisk luft. Det er jo en favorittøvelse for meg og kan ofte hjelpe meg fra «the dark side» og over til «riktig side».

Midt mellom “riktig” og “ikkesåriktig” side. Av elva.

På “riktig side” blomstrer det.
Her er innflyttingen i full gang. På tross av stakittet som ble ødelagt under transport til tomt, desverre.
Skal jeg våge meg over på “feil side”?
Stien er både riktig og gæli…

Utsikt som oppnås ved ligging i lyngen. Får ofte huet over på “riktig side” for min del.
4 kommentarer
    1. Ja man må benytte de triks som finnes 🙂

      På riktig side ja… Jeg har nok jattet med mang en gang – helt til jeg en dag oppdaget at det går an å velge sin egen side av og til – stå i stormen – og overleve…. Men det er fint å stå på den siden sola skinner 🙂

      klem

      1. Det gjelder å finne det som er “riktig” side for seg selv. Der og da 😉 Noen ganger er det i sola, andre ganger er det kanskje i skyggen.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg