Pupp or no pupp!?!

Denne uka begynte jeg virkelig å dra på åra. Altså, det er jo for så vidt ikke noe nytt. Heller noe som har skjedd gradvis, vil jeg si. Ikke desto mindre så kommer påminningene rett som det er. Og denne gangen litt sånn overtydelig, syns jeg.

Jeg fikk puppebrev. Det syntes ikke utenpå at det var det. Og brev fra sykehuset er ikke så helt uvanlig her i huset for tida, så overraskelsen var i grunn stor da det viste seg at det var akkurat det. Et puppebrev. Jeg hadde ikke forventet det enda. Ikke på mange måneder. Jeg har jo akkurat rukket å bli 49!

Men puppebrev fikk jeg. Et viktig sådan! Jeg fikk brev fra mammografiprogrammet. Det skjer det året du fyller 50. Altså hvis du har pupp da. Damepupp. Du undersøkes for uregelmessigheter for å avdekke eventuell brystkreft. AS Norge har bestemt seg for at det er verdt å sjekke puppene våre når vi kommer til en viss alder. De vil ha meg inn til mammografiundersøkelse. Puppeundersøkelse. De understreker at det er frivillig da. Fint det. Men for meg er det ikke noe å tenke på!

Ja, de sier det er ubehagelig. Direkte smertefullt, vil en del påstå. Men som’n sa i Kompani Lauritzen: «smerte er midlertidig…». I alle fall denne typen, vil jeg tillegge. Og en slik midlertidig smerte vil aldri skremme meg fra å ta den undersøkelsen. Konsekvensene ved å gå med uoppdaget brystkreft skremmer meg mye mer!

Det er ingen i min familie som har fått brystkreft, hevder du kanskje. Det gjelder meg også. Men det hjelper ikke. Det er ingen i min familie som har hatt hverken MS eller hudkreft heller. Men jeg fikk det for det.

Så jenter! Du ja! Om du er 50 år ung og nettopp har fått tilbudet, eller om du er eldre men aldri før har gått: møt opp! Eller ring mammografiprogrammet og be om time! Du har ikke råd til å la være! Og de som bryr seg om deg har ikke råd til at du lar være heller!

Puppebrev mottatt!
4 kommentarer
    1. Ja sånn er det når en når en viss alder. Ikke noe å grue seg til. Gjorde ikke vondt I det heletatt,men så er det litt å legge i maskina her da🙄🤣

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg