Patetisk og inderlig lei!

Det er det jeg er akkurat nå. Eller, rettere sagt, var i alle fall. I uka som var. Såpass patetisk at jeg ikke engang orket å blogge. Lei av meg sjøl og mitt patetiske og ubrukelige hverdagsliv!

Parkert på sofaen enda en gang. Uten både ork og dermed mulighet til å gjøre hverdagen bedre og mer meningsfull for meg sjøl. Syns synd på meg sjøl, med andre ord. Akkurat som det hjelper. Eller som om det er noen som helst grunn til det.

Jeg ble forkjøla, nemlig. Tvilsomt om det er influensa. Det har jeg ikke hatt nok vondt i kroppen til, tror jeg. Ikke høy nok feber til heller. Så det har jeg nok ikke hatt. Dessuten så er jeg jo vaksinert. I den grad den vaksina treffer på noe som helst av det som florerer i vinter. Men hau så synd jeg syns på meg sjøl a gitt. Patetisk synd på meg sjøl.

Her ligger jeg og har vondt i hue og halsen, nyser og hoster litt og føler meg sånn passe elendig. Imens er folk så sjuke at de kjemper for livet. Eller de bor i deler av verden som blir bombet sønder og sammen eller de har ikke mat. Eller de lurer på om de har råd til å kjøpe mat til ungene sine om de betaler strøm og husleie denne måneden. Mens jeg? Jo jeg ligger på sofaen i et varmt hus. Mett nok for jeg har jo ikke lyst på all verden når formen er slik. Og jeg har mat nok om jeg skulle få lyst på. Varm nok for vi har ved i lange baner. Og så vidt meg bekjent så er ikke forkjølelse direkte farlig. Ikke fryktelig vondt engang. Bare ubehagelig. Og vi er mange for tida. Mange som er myyyye dårligere enn meg av både influensa og forkjølelse og det som verre er. For eksempel omgangssjuken. Men patetisk og lei, det er jeg allikevel.

I utgangspunktet var jeg lei av å ikke ha energi til å gjøre det som jeg vet gir meg mer energi…. Jeg sliter jo i utgangspunktet, grunnet varig sykdom som sagt, med å ha krefter til å gjøre det jeg har lyst til og det som «frisker» meg opp. Selv om jeg ikke engang gjør det jeg bør og må heller.

Sånn er det med varig sykdom og fatigue. Det fins ikke krefter til det jeg vet jeg hadde hatt godt av. Når jeg da får sår hals, tett nese, hoster og nyser og hoster enda mer og føler meg generelt dårlig akkurat når jeg innbiller meg at jeg er i ferd med å ta noen grep som kan føre til bedre kapasitet og mer vettug bruk av energi, ja da blir det litt svart da. Mørkesvart. Og jeg blir en patetisk og destruktiv utgave av en figur. En utålmodig, patetisk og destruktiv versjon. Som syns synd på meg sjøl.

Jeg skulle jo opp nå! Ikke ned! Nå er jeg faktisk så drittlei denne sofaen at jeg snart ikke orker å se den. Stakkars meg. Nå har det definitivt bikka. Rimelig patetisk å være rasende på en sofa!

PS! Dette ble tastet rett før helga. På mitt mest leie. Og mest patetiske. Livet går opp og ned og består av både gode og mindre gode dager. Gårsdagens blogginnlegg forteller en annen hverdagshistorie. Heldigvis 😉

Livsnytere kan visst også være patetiske…

 

4 kommentarer
    1. God morgen!
      Kjenner meg igjen… bare så det er sagt… patetiske dager og uker og nedturer og følelser og leihet og drit og lort…
      Men så kjemper man videre…
      Når andre ting kommer og ødelegger dagene enn det en VANLIGVIS kjemper fra – så slår det litt luften ut av en… og det er lov Men Gud så slitsomt det er !!
      Så kan man sammenligne med alt annet som er hakket mer alvorlig og gradene mer alvorlig… Jeg har lest hva du går igjennom og har gått igjennom… det er ikke småtterier… så patetisk… joda en har lov å tenke det 🙂

      Lag deg gode dager og krysser fingre for at dagene blir bedre og bedre 🙂

      1. Heldigvis består hverdagen av både gode og mindre gode stunder. Det er greit det. Men jeg kjenner at når kropp og hue har nok av greier å hanskes med fra før, så blir den minste ting den berømte dråpen… Men det er godt å høre at det er flere som er en smule patetiske innimellom 😉 Lag deg en flott dag!

    2. Det er lov å være inderlig lei. Og det er lov å være forbanna på en sofa, selv om den vel ikke er skyld i elendighetene. På radioen synger de akkurat nå “Gi meg en pause fra meg selv” og det er vel det det handler om. At man trenger en pause fra sin egen noe monotone hverdag.
      Håper du også i dag klarer å lage deg en eller flere gode stunder slik som i går.

      1. Ja det er jo meg selv jeg er lei. Og sofaen, da…Gårsdagens lille utflukt sitter i systemet enda, så i dag tror jeg prosjektet blir å la seg snø ned :-))) Tipper det blir lett når jeg kikker ut vinduet. Lag deg en fin tirsdag!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg