Pappaperm.

I serien «Heidi skriver offentlig om noe hun ikke har peiling på» så har vi nå kommet til temaet pappaperm. Jeg skylder på media. Denne gangen er det Tv2. «God morgen Norge», som slik jeg ser det, har god tradisjon for å lage innslag der noen som er kjent for noe er hyret inn for å snakke om noe helt annet. Noe de sikkert har minst like god eller mangelfull greie på som meg. 

I dag snakket de om pappaperm. Og da skal det være sagt, jeg så bare de siste 5 minuttene av innslaget. Alt det lure de sa og snakket om før det, er for meg totalt ukjent. 

Det var altså Mr Farmen himself, Gaute Grøtta Grav, som i dag var hyret inn på skjermen for å snakke om pappapermisjon. Sammen med en annen fyr som jeg ikke engang vet hvem er. Begge hadde selvfølgelig egenerfaring med temaet, skulle bare mangle, og dermed var de eksperter. 

Gaute, jeg tar meg friheten å bruke kun fornavnet av redsel for å havne helt på villstrå og bli opptatt av å kommentere navn og bokstaver om jeg skal skrive hele navnet, mente det var «bare å kjøre på», dra på tur og gjøre ting. Akkurat som før. Selv om han var i pappapermisjon og hadde ansvaret for et relativt smått menneske. Ifølge ham var det ingen grunn til å la være å delta på ting, eller endre på egne behov for aktivitet. I alle fall slik jeg hørte det. Det kjedeligste han visste var de som la ned alt «bare» fordi de fikk barn og hadde pappapermisjon. 

Han andre som jeg ikke vet hva heter, la oss kalle ham Bjørn, var opptatt av byggeprosjekter. Han var noe stressa over at terrassegolvet han skulle fikse i løpet av pappapermisjonen fortsatt trengte nettopp det. Å fikses. Han hadde visst vært opptatt med andre ting og ikke rukket så mye snekring. Dattera, tror jeg. 

Siden jeg kun har klart å trøkke ut ett barn og dermed ifølge veldig mange ikke har noen som helst peiling på det å ha og oppdra egne barn, så syns jeg i denne sammenhengen, og sammenliknet med slike som de på tv at det passer å ytre litt mening. I tillegg er jeg i bestemoralderen og det er så lenge siden noen som helst slags permisjon i anledning små barn har vært aktuelt, at jeg helt sikkert bare burde nikke og være enig med Gaute og Bjørn. Det verste er at da pappapermisjon var aktuelt her i heimen så fantes den nesten ikke, haha! Og jeg har jo av naturlige grunner aldri hatt pappapermisjon. Med andre ord, dette vet jeg minimalt om.

Stilstudie fra pappaperm i 2000!

Uansett og derimot, med 25 års erfaring og daglig omgang med unger og mammaene og pappaene deres, så tenker jeg at et visst inntrykk om hvordan det helt realistisk forholder seg, det har jeg. 

Og da tenker jeg: når du skal ha barn og mamma- eller pappapermisjon: innstill deg på at livet forandres. Egentid i betydningen tid du disponerer helt etter egne behov og personlig forgodtbefinnende blir borte. Det vil alltid være noen som du må, skal og ikke minst vil ta hensyn til! Det er det som er grunnlaget for alt foreldreskap.

Er du ikke klar for å komme i annen rekke i 20-25 år: vent med unger!  Tenker du fryktelig mye på hva du skal gjøre når du har «barnefri» (FOR et ord egentlig): vent med unger! Har du sett på alle som er på jordomseiling med småbarn eller på pappaen som bestiger fjelltopper med dattera og tenker at det skal du også gjøre: vent med unger! Akkurat der er nemlig Gaute og jeg enige: legg lista lavt! Begynn med en tur rundt kvartalet, sa han. Eventuelt rundt åkeren slik som her som det er mer grisgrent. Har du lyst til å sove i telt sammen med babyen, så gjør det. Men du trenger ikke å gjøre det midt i Jotunheimen hvis du ikke absolutt vil. 

Ikke legg opp til enda en ting å ha dårlig samvittighet for fordi du ikke får til slik det ser ut på instabook og facechat. La terrassen være som den er og drit i å bygge garasje akkurat når du har pappapermisjon. Jobben din er ungen din og det dere kan gjøre sammen. Det er det du har permisjon for. Den du har permisjon sammen med, altså ungen din, vil bare være sammen med deg! Han eller hun trenger ikke annet fra deg enn at du har oppmerksomheten på dem, gir dem omsorg og at dere har det fint sammen. Det heter relasjonsbygging! Her opplevde jeg at både Bjørn og Gaute var på nett, det skal de ha! 

Fra «andre siden» kan jeg melde at «egentid» og «barnefri» kommer tilbake. Det gjelder bare å holde seg i live lenge nok til at unga blir selvgående! Og et siste tips: bruk hue! Ditt eget altså! All verdens foreldrenett med forum for og imot barnemat i eller uten glass, bleier som vaskes eller kastes, designklær eller cubus… etter min mening er de laget for at mammapolitiet skal ha noe å drive med. Bruk ditt eget hode, eventuelt spør noen du kjenner og stoler på, for eksempel helsestasjonen. Eller Gaute Grøtta Grav (veldig fascinerende navn, altså!).

Ha realistiske ambisjoner. Og har du ikke pulk – bruk snøskuffe. Husk ved til bål. PS! Legg gjerne bilde ut på sosiale medier så mammapolitiet får litt å bryne seg på.
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg