Nytt stopp på turneprogrammet.

Turneen her dreier seg jo om så ymse. Og det har etter hvert blitt flere og flere stopp på denne turneen. Jeg nevner i fleng: nevrolog, ms-sykepleier, sykehusfysioterapeut, hudlege, fysioterapeut for lymfedrenasje, onkolog, ultralyd, mr-bilder, hjertelege, frisklivsfysioterapeut, nukleærmedisinsk avdeling, nevrologisk avdeling, kreftavdeling og fastlege. Og ortoped.

Sånn blir det mange avtaler av. Og mange ulike venterom. Og såpass med egenandeler på både timeavtaler og medisiner at frikortgrensa de siste par åra har blitt nådd i starten av mars. Året før var det 2.februar.

Siste tilskudd på turnelista kom i dag. Øyelege. Og dermed enda et venteværelse. Disse venteværelsene kan jeg vel snart ta doktorgrad i (haha!). For ulike er de. Alt fra en liten gang med et par stoler, eller noe bunkersaktig i kjelleren i et gammelt sykehusbygg, til et slik jeg besøkte i dag. Det var til nå det aller største. Og antakelig det med det yngste klientellet. I alle fall akkurat i dag. Minst fire pasienter under 10 år ble observert. På de andre venterommene har det vært mye større «myrullfaktor». Altså hovedvekt av ventende pasienter med grått og hvitt på toppen. Eventuelt uten noe som helst der øverst…

Øyelegen var trivelig. Og kunne fortelle at føflekker på øyet, ikke be meg forklare akkurat hvor på øyet, er vanligere enn man tror. Men i mitt tilfelle så skal de følges opp de også. Så jeg har stirret og blunket på kommando, dryppet og stirret igjen. Helt til øyet ble «eu-godkjent» for et år til. Og lokalene var både lett tilgjengelige og store og luftige. Inkludert venterommet.

Jeg har etter hvert tillært meg en rimelig avslappet venteromstaktikk. Uansett størrelse og andre fasiliteter. Kaffemaskin finnes på noen få. Og Se&hør, populært kalt Grav&Spør, har kommet tilbake på flere av dem etter covid. Men på kreftavdelingen smaker kaffen høgg! Så den og ukebladene holder jeg meg stort sett unna. De gangene turnestoppet er på et sted jeg vet det ofte er ventetid så leser jeg medbrakt. Blant annet på kreftavdelingen. Og et venterom er jo et venterom. Så hvordan det ser ut blir rimelig underordnet på disse turneene mine.

Men hjertelegen hadde det fineste og leder så langt venteromsstatistikken.

Et øye som er omtrent like uklart som det jeg ser når jeg setter på meg nærsyntbrillene når jeg skal lese 😉

 

2 kommentarer
      1. Det hjelper å se det hele som en sosialantropologisk studie 😉 I alle fall venterommene og klientellet 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg