#norgetrengerbonden

Hæsjtægg kortreist med andre ord! Jeg liker mat. Egentlig stort sett all slags mat. Både såkalt tradisjonskost som jeg har vokst opp med og eksotiske og nye retter som er vanligere i andre deler av verden. Jeg syns det er stas å smake nye ting og jeg liker skremmende mye av det, egentlig.

I dag har jeg tatt opp potet. Det er ganske tilfredsstillende å dyrke sin egen mat. I år har vi hatt gleden av nesten å være selvforsynte med grønnsaker siste halvdel av sommeren. Vi har fråtset i salat, squash, løk, reddik, gulrot, potet, bønner, sukkerert og et par, tre urter. Jeg har til og med spist selvdyrkede blomster. 

Selvberging er stas. Men siden jeg liker at det varieres så er jeg relativt avhengig av å stikke på butikken og hente forsyninger i tillegg. Da er det jammen godt det fins gode, friske og varierte råvarer å få tak i. Og de råvarene skal være norske! Jeg er ikke manisk på noen som helst måte. Jeg spiser både avocado og mango, ikke spesielt kortreist noe av det. Men har jeg muligheten og det fins et norsk alternativ så velger jeg det. Å velge mat som ikke har reist halve jorda rundt før den havner på tallerkenen min tenker jeg er et enkelt bidrag til miljøet. 

Jeg kjøper norske tomater. Rett og slett fordi jeg ikke gadd å ha tomatplanter sjøl i år. Siden jeg fisker men stort sett aldri får fisk så kjøper jeg norsk fisk også. Og jeg er nøye på at kjøttet jeg spiser er norsk! 

Som de som leser bloggen vet fra før, så er mitt forhold til kuer og sau på mange områder noe anstrengt. Ikke desto mindre så heier jeg på dyr som får gå ute og beite i skog og mark hele sommeren. Jeg heier på og nyter kulturlandskapet der maten dyrkes. Og jeg syns nesten ikke det fins noe finere enn ei idyllisk beitemark der dyra holder kratt og småskog i sjakk. 

Og jeg heier ikke minst på bøndene som eier dyra og legger til rette. Det er de som sørger for mat på bordet mitt! Kortreist mat og gode, trygge råvarer som jeg og (aller mest) småbrukeren kan trylle fram gode retter av. God mat! Takk til dere for jobben dere gjør! Akkurat nå sitter jeg og ser skurtreskeren gå rundt og rundt på jordet utafor vinduet. Det blir god kaku av slikt! Eller øl kanskje…?

Dagens kortreiste fangst!
Ta en potet…
Ovnsbakt og egenprodusert gulrot og potet , stekt løk og grønnkålchips fra Fredheim gårdsutsalg, syltet reddik fra egen hage og norsk ytrefilet fra Kiwi. Vel bekomme!

 

 

 

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg