Noe å være glad for!

Jeg har virkelig noe å være glad for. Både glad, lettet og med følelsen av at jeg er av de heldige akkurat i dag. (Svar på frodiths utfordring kommer i eget innlegg senere i dag, selv om dette også handler om glede…)

Og jeg har altså virkelig noe å glede meg over. For litt under to uker siden oppsøkte jeg hudlege. Jeg ble selvfølgelig henvist av fastlege. Jeg hadde hatt en flekk eller utvekst i tinningen over lengre tid og den hadde vokst. Ikke bra.

Fastlegen likte ikke det hun så og det ble noen uker med litt bekymring før hudlegen i løpet av noen sekunder konkluderte med at dette var lett å gjøre noe med. Han gikk til aksjon og problemet ble diagnostisert. Det var ikke hudkreft, og han sa heller ikke noe om at jeg hadde begynt å gro horn eller at jeg eventuelt hadde en skrue løs. Behandling ble altså gitt, og nå er hele greia snart vekk.

Jeg hadde ikke kreft. Heldige meg. Det er mange nordmenn som ikke er så heldige. Vi er på verdenstoppen når det gjelder påvist hudkreft med over 2 200 påviste tilfeller i året (2017) her i landet. Det er en nedgang siste året og helsevesenet mener bestemt det har med korona å gjøre. Folk går ikke til legen om de oppdager en føflekk eller annen uregelmessighet.

Det må du gjøre!

I dag, 26.mai er den internasjonale hudkreftdagen. Sjekk føflekkene dine, og ta en tur til legen om du er usikker på noe. Heller en gang for mye enn en for lite. Jeg var heldig. Ufarlige greier. Hurra for det!

Til helga er det meldt sommer! Husk solkrem!

Les mer her: http://melanom.no/

Etter 12 dager er dette alt som er igjen….Snart vekk.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg