Naken og avkledd?

I går skrev hegeslillerom om kropp og kroppsfokus. Her er det hun skrev:

Kan det bli for mye kropp ?

Et tv-program der konseptet er å vise seg naken for en potensiell partner, og for så vidt alle oss seere i tillegg, var inspirasjonen. Hun etterlyste meninger.

Jeg tenker at fokuset på kropp muligens er litt krampaktig…?  20-åringen som er usikker på egen kropp og har generelt dårlig selvtillit ser alle disse menneskene som kler av seg og er komfortable med det. Det politisk korrekte å si da er: «Så fint at du ser at alle kropper er godkjent og verdt å vise fram». Er det ikke? “Det vil hjelpe deg til å bli komfortabel med deg selv og mer selvsikker”. Eller?

Er det ikke også en fare for at 20-åringen som ser dette også kjenner på en følelse av enda en ting han eller hun ikke får til? Enda en ting å mislykkes i? 20-åringen ser en haug med helt ulike folk med forskjellige kropper som er komfortable i den kroppen de har og med glede viser den fram. Er det ikke fort gjort for han og henne å tenke at de også burde kle av seg? Men så vegrer de seg. Og så opplever de enda en ting de ikke får til sjøl? Enda en sten til byrden.

Jeg vet ikke. Mange opplever nok en forventning om at de skal se ut på en bestemt måte og hvis de ikke gjør det så skal de i alle fall være komfortable med å se ut sånn som de faktisk gjør. Og så får de det ikke til! Vil ikke det gi enda dårligere selvtillit?

Enda en ting jeg ikke får til, liksom.

Sjøl er jeg så gammal at jeg ikke nødvendigvis føler at dette kroppspresset gjelder meg. Jeg er eldre enn hegeslillerom og jeg husker den tida vi jentene solte oss toppløse. Jeg husker også at jeg aldri var helt komfortabel med det. Men jeg gjorde det av og til allikevel.

Jeg tror det er viktig å påpeke for ungdommen at det er helt greit å like å ha klær på seg også. Du er ikke noe mindre verdt fordi du føler deg mest komfortabel med å være påkledd blant andre mennesker. Det er helt naturlig og ikke sykelig å være litt usikker på seg sjøl. Det er din kropp og dine grenser og kjenner du at det er riktig så deler du nakenheten din kun med den ene du vil dele den med! Folk er folk og grenser er grenser. Vær stolt av dine!

Jeg kan godt kle av meg og for eksempel bade naken når det er praktisk. På tur for eksempel.

2 kommentarer
    1. Hei!

      Kroppen ja…. mye press på hvordan man skal se ut…
      Og jeg husker også da vi solte oss toppløse og det på en måte IKKE var så helt naturlig…. I dag får jeg det ikke til og det er helt greit. Liker å sole meg i bikini…..
      Komplekser har vel kanskje de fleste – over et eller annet med kroppen… og det er jo moteverden som skaper det… Alle de som opererer seg “perfekte” – hva nå enn det er som er perfekt.
      Jeg tror jeg er perfekt nok som jeg er med mitt…. det er så viktig å se på seg selv og akseptere at det er normalt akkurat det en ser…

      Lag deg en fin dag!

      1. I dag finnes det jo utallige sosiale media som påvirker og setter press på spesielt unge folk ( også litt eldre, kanskje). Jeg er glad snapchat o.l. ikke eksisterte på “toppløstida”! Det hadde vært en helt umulig situasjon… Lag deg en finfin dag, du også🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg