Kronikerens tips nummer 4.

Mitt kroniske liv krever at jeg er ekstremt bevisst og nøye med hva jeg bruker energi på. Det krever også at småbrukeren må ta i noen ekstra tak. Ganske mange, egentlig. Og ikke minst også ta over en del av «mine» arbeidsoppgaver.

Vi ukeshandler. Og det er ikke jug. I mange år har vi prøvd å være nøye med å dra i matbutikken kun en gang per uke. Annenhver uke drar jeg og annenhver uke drar småbrukeren. Da ender vi jo som regel med en rimelig endeløs handlelapp, og ganske mye tunge poser og ekstremt mye «drass». Det passer ikke min ms-syke kropp. Når en i tillegg til vanlig skyr alt som heter kjøpesenter og misliker store handleturer, så taler det meste for unngåelsesatferd! Men mat må vi ha!

En handletur med den tilstanden jeg er i krever egentlig en hel dag. Ingen andre ting på tapetet den dagen, kun handletur. DET er kjedelig! Og ikke noe jeg egentlig syns at er greit å drive med. Så da må vi ta grep og være litt løsningsorientert!

Så dermed endte det med at det er Oda som kommer med maten til oss. Altså ikke Oda som i avleggeren, men Oda som i de gule bilene vi ser på veiene.

Matbestilling, med andre ord.

Det betyr at vi stille og rolig og ved hjelp av det o store internettet kan sitte hjemme og bestille alt vi trenger (og selvfølgelig en del mer) via tastatur. Så får vi det tilkjørt og bært inn i gangen på det tidspunktet vi velger. Eller det tidspunktet som passer oss best av de som er ledige da. Som regel er transporten gratis eller vi kan betale for eksempel 9 kroner for det.

Dette gjør jeg med litt blandede følelser. Det blir hverken spesielt kortreist eller støtte til lokale virksomheter av det der. Men vi slipper å kjøre bil til butikken og sparer da litt utslipp i og med at Oda-bilen kjører innom mange og legger opp ruta slik at vi som bor i samme område får maten levert på samme tur. Det er også lettere å unngå at det «detter» både sjokolade, lakris og andre greier oppi handlekurven rett før du kommer til kassa. Det blir sjelden til at vi logger oss på for å kjøpe MER sjokolade kvelden før Oda-bilen kommer, for å si det sånn.

Og aller viktigst: Det sparer energi. Både min energi og småbrukerens. Så får vi se om vi er fornøyd med metoden når det har gått noen måneder. Akkurat nå kan det i alle fall anbefales.

Matbestilling er dermed mitt kronikertips nummer fire 😊

Det er heldigvis ikke like mye hver gang….

 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg