Jentefest!

Jenter på fest. Akkurat nå har jeg litt greie på det, føler jeg. Som nevnt i forrige innlegg så styrte jeg rett i neste felle slash jentefelle slash jentefest i går. Plan A som ble til plan B og ble gjennomført som plan C viste seg være en høydare. Har akkurat landet litt i godstolen etter meget hyggelig samvær med 10 jenter i ulik alder. Såpass utstrekning var det at alderen varierte med over 25 år og såpass hyggelig at musikk faktisk var helt unødvendig. Og ingen hadde fått den med seg uansett. Og såpass hyggelig at undertegnede «forsov» seg til ryddinga i dag formiddag. Med ørepropper og dansende regndråper på terrassetaket var ikke det så vanskelig. Gode forhold for uteligging, med andre ord.

Det ble lite dansing på bordet på denne festen. Det ble ikke tid. Det ble derimot mye spising! Disse jentefestene har lett for å inneholde en del mat. Med passende drikke til. Såpass mye, mat altså, at undertegnede fortsatt er mett, egentlig. 

Og de inneholder en god del snakk. Skravling rett og slett. Herregud for et støynivå. Det skravles om ungene, gubbene, jobben, søsken, interiør, hengekøyer, strikking (!), husdyr og hybler. Blant annet. Gjerne alt samtidig. Og noen synger og noen ler. Av og til hender det at noen griner også, men det er det heldigvis lenge siden jeg har opplevd. 

Jeg innbiller meg at akkurat denne sammenkomsten ble lite dokumentert med mobilbilder og videoer. I alle fall det jeg fikk med meg. Forfriskende. Det er greit å slippe å bekymre seg for alt som skal ut på instachat og facetube og slikt. Nesten som i gamle dager, det her med andre ord. Holdningen til det hele blir mer avslappet da, tenker jeg. Da er vi mer sånn: mat og vin er godt. Fyll opp! Skravling er topp! Og jeg er meg og jaggu er det morsomt når noen detter ned fra hengekøya! Mere vin!

Noen drar relativt tidlig. Noen legger seg relativt tidlig. Noen drar etter hvert. Og noen drar ikke, nesten. De blir til langt ut på dagen etter. Da kan det skje at noen andre har stått opp og ryddet imens. Man sover nemlig godt ute i regnværet etter å ha blitt trampet i fjeset av lykkelig hund tidlig på morraskvisten. Det kan man lett bli litt overrasket av, men så er det jo ekstra godt å sove ferdig etterpå. Da er det godt med kaffe. Noen ganger. 

Noen legger seg relativt tidlig. Spesielt polarhunder.

Jentefestene endrer seg vel litt med åra. 

Jentefest med 5-åringene forbinder jeg med: rosa, tyll, sukkerspinn, Frost-kake, lek, duk, ballonger….

Jentefest med 10-åringer: Marcus og Martinus, glitter, lipgloss, rosa, «elektrisk», kake, brus, «slalom»…

Jentefest med 15-åringer…da tenker jeg på: gutter, sminke, Justin Bieber, like bukser, like sko, likt hår, snap, rusbrus (?) (hau), selvkomponerte cupcakes…

Med 20-åringer på jentefest tenker jeg: rusbrus, vodka, kort-kort-kjole, sminke, hår, hæler, musikk, snus, taxi, utested, nach, snap, instagram, dagen derpå, rekonstruksjon og muligens walk-of-shame… 21-åringene som var med på akkurat denne jentefesten driver derimot ikke med slikt…

Med jentefest for 25-åringer (eventuelt 35-åringer, hva vet vel jeg) tenker jeg: rusbrus, øl, mat, skravling, snap til mann og barnevakt, «Går det bra der hjemme?», kjole, sminke, søndagsplaner, 2 timers søvn før barnebursdag dagen derpå…

Og jentefest for 29-åringer assosieres med: skravling, vin, mat, skravling, musikk, latter, skravling, råfliring, skravling, snap(!), vin, skravling….osv. Sånn omtrent som det jeg nevnte før her. Noen av oss har blitt såpass rutinerte i en alder av 29ognoe at vi overhodet ikke og under ingen omstendigheter planlegger noe som helst dagen derpå! Selvinnsikt! Og heldigvis blir man ikke eldre, så jentefest er og blir jentefest! 

Neste gang jeg skal i festlig lag blir det muligens med hengekøye langt til skogs, men skravling og vin blir det. Garantert! Det gleder jeg meg helt vilt til!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg