Ingen matblogger.

Jeg er ingen matblogger. Når det gjelder mat er jeg for så vidt mest opptatt av å spise den og at den skal være god enn jeg er av å skrive om den. Derfor blir det lite matbilder og oppskrifter på denne bloggen. Det er det dessuten andre som er mer enn gode nok til, så det konseptet syns jeg det er fint at de tar seg av.

Dagen i dag har allikevel dreid seg mye om mat. Kortreist mat. Middagen besto av kål, reddiker, ripsgele, mynte og potet fra egen hage. Og elg fra egen jaktrett. Skutt av en lokal jeger, med andre ord. Meget kyndig tilberedt blant annet på grill. Heldigvis under tak i regnværet. Det eneste som ikke var noe særlig kortreist var vinen. Den kom fra Sør-Afrika….

Sommerens skriverier her på bloggen kommer trolig ikke til å dreie seg aller mest om mat heller. Selv om det nok dukker opp et og annet måltid som fortjener både bilder og ord. Nei, det er mine andre skriverier i et annet fora som skal handle om mat. Mer bestemt om matauk! Altså hvordan tidligere generasjoner dyrket, sanket og foredlet mat slik at de skulle ha noe å putte i magen på voksne og unger gjennom året.

Foreløpig er skriveriene kun på idestadiet. Tankene surrer i hodet og det skal nok både feltundersøkelser og flere samtaler til før noe havner som skrevne ord. I den sammenhengen så har jeg så vidt startet med litt matauk her hjemme. En praktisk tilnærming ligger jo mitt pedagoghjerte nærmest. Siden kjøkkenhagen tilbyr sine ferdige vekster litt sånn i rykk og napp så ender vi ofte i perioder med overflod av enkelte ting. Nå er det reddik.

Så i dag ble det foruten smørdampet kål til elgbiffen, hurtigsyltede reddiker med mynte. Akkurat det var såpass vellykket at det ikke er umulig at det blir flere runder med det. Lettvint var det også.

Dessuten var det godt. Og da er det motiverende for ei småbrukerkjærring som meg å produsere godsakene. Og jammen er jeg heldig. Som kan VELGE å konservere det som dyrkes. Til stor forskjell fra tidligere generasjoner som MÅTTE både dyrke, samle, plukke og konservere mat for å overleve. Det er DET jeg skal skrive om. Og imens kan jeg kose meg med godsaker fra min helt frivillige kjøkkenhage 😊

Dagens konserveringsprosjekt fikk fin farge 🙂

 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg