Hverdag.

Hverdagslykke, slik undertegnede beskrev den i 2016!

Endelig mandag! Endelig er det hverdag igjen og endelig kan man møte opp og treffe alle de menneskene som fortsatt møter verden og deg med et «Hei» og en kjempeklem når du kommer inn døra. Det er jobben sin det. Og hverdagen sin! Jeg lever heldigvis i en privilegert hverdag der smil, latter, bålkos og engasjerte mennesker er en vesentlig del. Heldig jeg!

Hverdagslivet ellers da? Striskjorta og havrelefsa. Vekkeklokka. Middag. Handle. Klesvask. Kjøre og hente på trening, korps, kor og teater. Trene sjøl skal en gjøre også. Og jobbe litt da. Nå om vinteren stort sett i alle døgnets lyse timer.

Det er hverdager det er flest av. «Alle disse dagene som kom og gikk. Ikke visste jeg at det var selve livet» (Stig Johanson). Lever vi hverdagene i påvente av helg og ferie? Eller lever vi hver dag? Altså i betydningen nyter hvert øyeblikk og koser oss med det som det faktisk er mest av? Hverdager.

Mandagsutsikt fra terrassen. Hverdagslig fotografert med mobil og gjenskinn.

Hvordan er din hverdag? Mye pes, sier du? Det tror jeg på. Mye skal løses, rekkes og gjennomføres. Det skal jobbes, ordnes og realiseres og dess større familien er dess mer avansert blir logistikken for å få hver dag til å gå opp. Mer enn en gang har vekkerklokka så vidt vært avskrudd hjemme hos meg før tanken «jeg gleder meg til å legge meg igjen» har dukket opp. Det går heldigvis som regel fort over. 

Er det noen av dere som har tenkt «bare det blir helga!» noen gang. Jeg har. Så kan man kanskje også tenke litt på dem som mest av alt i verden ønsker seg akkurat det jeg har. Nettopp en hverdag. Vanlig liv med jobb, vekkeklokke, tidsklemme og helg innimellom. DA kjenner jeg noen ganger at jeg er veldig glad for å ha en hverdag og leve midt i den! Akkurat det er faktisk ikke alle forunt enten du lever uten jobb, er på flukt, syk eller satt helt eller delvis ut av spill på en annen måte. 

Hva er din hverdagslykke da? For meg er det gull å komme hjem til ferdig middag fordi gubben er først ferdig på jobb og alltid sulten på den tida! Hadde vel ikke blitt mange middager før 20.00 om kvelden om det var opp til undertegnede. Kanskje ikke da heller. At tenåringen snakker, er også positivt. Ikke alltid den rasen gidder, men når det skjer er det som regel alltid verdt å høre på. God kaffe er en annen hverdagslykke. Ikke så god kaffe kan også gjøre nytta si iblant. 

Den aller beste kaffen, både til hverdag og fest!

Noen ganger liker jeg å stikke av fra alt dette. Da blir det tur. Eller walkabout, som de kaller det «down under». Litt jug er det vel for walkabout var og er vel betegnelse på et noe lengre avstikkingsprosjekt. Mer sånn «legg ut på reise eller vandring på ubestemt tid og kom tilbake når du er voksen». Jeg er ikke borte så lenge. Ikke har jeg blitt nevneverdig mye mer voksen av disse turene heller. Mer det motsatte vil noen påstå. Men for meg er hverdagen også tur. Frisk luft får jeg i hauger og lass på jobb så det er ikke aldeles nødvendig med mer. Men å bryte opp hverdagen med å gjøre noe annet, bare være, har blitt viktig for meg. Det betyr at hodet ofte fungerer bedre, selv om kroppen er sliten, når turen er unnagjort og jeg en del av hverdagen igjen. Slik skaper jeg min egen hverdag sånn som jeg vil ha den. Eller i alle fall sånn som jeg får det til akkurat nå.

Slik skrev jeg om hverdag i februar 2016. Synes en liten reprise kanskje var på sin plass nå når dagene er alt annet en hverdagslige! Lag deg en fin hverdag! Alt blir ba!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg