Hva slags blogg?

«Er det du som skriver blogg?», fikk jeg spørsmål om i hyggelig lag med en gjeng kjente og ukjente damer i helga. «Stemmer det at det er en slags friluftsblogg?».

Da ble jeg litt usikker gitt. Og svarte litt svevende «njaaa…». Med bloggnavnet «friluftsheidi» så har jo akkurat det hele tiden vært grunnlaget for hele bloggen. Skrivinga, refleksjonen, turene, mulighetene og ønsket om å glede både meg selv og andre med bilder og tekst om bål, skog, hage, vann, fjell og annet som på en eller annen måte linkes til frisk luft og hverdagen min. Hverdagen i friluft. Så har livet kommet og tatt meg. Og friluftslivet har vært både begrenset og snevret inn på alle måter.

Hverdagslivet består av mindre tur og uteliv enn på sitt meste. Men blogginnleggene kommer fortsatt oftere enn en skulle tro rekende mens friluftsheidi befinner seg – nettopp – i friluft!

Så hva slags blogg er dette egentlig?

Jeg tror det er en hverdagsblogg med innslag av friluft og friluftsglede. Noen ganger mer og noen ganger mindre. Når hverdagen fylles av varig og til og med potensielt livstruende sykdom, så blir friluftslivet begrenset. I alle fall når det gjelder fysisk gjennomføring. Men friluftsopplevelsene blir enda viktigere, og refleksjonene og tankene som oppstår i naturen eller når jeg ser bilder fra tidligere turer blir ikke nødvendigvis færre. Og gleden over frisk luft og uteliv blir større og ikke minst linkes ofte målene for framtida opp mot turer eller opplevelser i naturen.

Motivasjonen for opplevelser som kan deles på en friluftsblogg styrkes. Jeg gleder meg til mer gjennomføring og mindre tenking! På friluftsliv! Og jeg gleder meg til mer friluftsliv å blogge om.

Som min ms-sykepleier sa på forrige konsultasjon på sykehuset: «hvis du har lyst til å gå til skogs og tenne et bål, ja så gå til skogs og tenn et bål! Bruk den lille energien du har til å gjøre noe som gir deg energi og påfyll!»

Denne uka vil friluftsheidi-bloggen handle om noe av det som setter begrensninger for mitt hverdagsfriluftsliv. Noe av det som gjør bålturene kortere og færre. Nemlig fatigue! Fatigue er et av de ms-symptomene som går mest ut over ms-pasienters arbeidsevne. Kanskje det mest invalidiserende av alle. Og usynlig.

Du kan se at jeg halter. Men du ser ikke at jeg på grunn av fatigue måtte ligge i senga i går og at jeg muligens må gjøre det i morgen fordi jeg faktisk klarer å halte rundt på en runde i skogen i dag.

Fatigue, frisk luft, friluftsliv og friluftsheidi. Fire f-er. Fake news? Eller litt av en forestilling!

Naturen byr stadig på forestillinger til for eksempel en solnedgangsblogg.

Lavvoblogg?

Hengekøyeblogg?
Bålblogg?

Kilde: www.mssenteret.no

4 kommentarer
      1. Livslyst og friluftsliv henger nøye sammen for meg 🙂 Og slikt blir det av og til fine bilder av! Lag deg en fin mandag!

    1. Ja hva slags blogg….
      Jeg er glad i bloggen din! Og den inneholder LIVET og naturen og alt rundt <3 Det er det jeg liker <3 God mandag til deg 😀 klem

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg