Har du sirkusbillett?

I morgen starter det. Tidenes mest bisarre sirkus. Et sirkus som setter sinnene i sånn passe kok rundt omkring i verden. Fotball-VM i Qatar.

Qatar altså. Slik jeg forstår en pøl av korrupt enevelde der menneskerettigheter generelt overhodet ikke er noe landets ledere og systemet mener de trenger å ta hensyn til. Homofili er forbudt. Kvinnfolk er så vidt lov men har du innovertiss så har du bare lov til å gjøre så og så. I alle fall må du spørre far din eller mannen din om lov først. Fremmedarbeidere er fint. Men de må brukes til de brukes opp og om et par av dem, eller noen tusen, skulle komme til å avgå ved døden underveis, så pytt pytt. Litt svinn må man regne med. Lønn trenger de heldigvis heller ikke. I alle fall ikke hele tida.

Ja, verden har stilt spørsmål. Og sinnene har vært i kok. Men det var ikke før i går det tok fullstendig av. Da oppdaget nemlig de engelske avisene, OG fotballfansen, at de ikke får servert øl på fotballkampene. DA ble overskriftene tabloide da! Drit i fremmedarbeidere og menneskerettigheter og slikt. Skal vi ikke få ØL lenger heller nå, liksom?

Jeg lurer på om hovedsponsor Budweiser vil tenke seg om en runde til neste gang FIFA skal tildele VM til et land? Et land der det sitter en emir og sier ja og forresten nei etter å ha bestemt seg og ombestemt seg da han kom på at alkohol egentlig var forbudt. Og så lurer jeg litt på hva de tørste engelskmennene egentlig gjør der i Qatar? Og var egentlig det så innmari overraskende da?

Og hva er egentlig problemet med lettøl? Ifølge mediene så består jo tilskuermassene i Qatar av betalte (bittelitt sikkert da) fremmedarbeidere som later som de heier på for eksempel England. Og de drikker vel ikke alkohol uansett? Eller?

Sirkuset ble komplett i dag. Da FIFA-president Infantino klarte å lire av seg tidenes mest suspekte tale der han i komplett rabiate ordelag både rosemalte Qatar-VM og ellers kom med utsagn så ulogiske at alle som hørte på helt sikkert lurer på hva som var i morgenkaffen.

Jeg trodde infant betydde barn… Jeg kjenner ingen barn som kunne komme på å lire av seg samme svada. Så det er mulig vi må sette vår lit til Budweiser og ikke til FIFA når det gjelder tildeling framover… Tipper Budweiser har såpass mye penger å slå i bordet med at meninga deres muligens teller.

Jeg ønsker lykke til med idretten! Ja, for det er vel fortsatt det? Fotball også?

I dagbladet skriver Sondre Hansmark i en kommentar om boikott. Her: http://www.dagbladet.no/meninger/doden-i-qatar/77762251  

Skal vi som tv-seere boikotte VM og la være å se på? Jeg har akkurat som han ingen tro på at det spiller noen som helst rolle hverken for FIFA eller emiren av Qatar om jeg ser fotball-VM på tv eller ikke. Så naiv er jeg ikke. Men som det skrives i kommentaren: uansett så vil det gi en bismak om jeg ser på. Og jeg håper virkelig at jeg står imot og klarer å finne på noe bedre. Om ikke noe annet for mitt eget velbefinnende og min egen integritets skyld.

Jeg har muligens sirkusbillett. Men det er lov å ikke bruke den!

                                      Sirkustelt!

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg