Hangover!

I dag måtte jeg gå og ta en femminutter på sofaen rett etter frokost. Ikke fordi frokosten var så avansert og arbeidskrevende, altså. Rett og slett kun fordi formen var rubbish! Kvalm, uvel, svimmel, slapp, halvvondt i hue og melkesyre i hele systemet… Ja, rett og slett hangover. Bakfull, kjentes jeg altså ut. 

Siden «festen» stort sett besto av ett og et halvt glass hvitvin i skyggen tidlig på kvelden syns jeg hele situasjonen var noe urettferdig. Her unngår man både fest og alkohyler i større mengder, nettopp fordi bakfylla kjennes som noe jeg har vokst fra. Og fordi det kjennes helt unødvendig å bli i dårlig form med vilje. Kroppen årner som regel det helt av seg sjøl, liksom.

Men der lå jeg da på sofaen en søndag formiddag og jobbet med kaldsvette og kvalme. I desperasjonens tegn måtte jeg derfor ty til google. Og tada: der dukket det opp forklaring gitt. «Mathangover», «sukkerbaksmell», «sockerbakis», «sukkerbakfull» … tilstanden har et navn! Og det kommer som jeg faktisk hadde fattet helt sjøl hverken av vin eller brennevin. Rett og slett matbakrus. Sjarmerende.

Derimot kom det av kake! Siden undertegnede hadde ubegrenset tilgang til opptil flere kaker i hele går så måtte det jo gå som det gikk. Det kalles vel fråtsing. Kake til lunsj, etter middag og enda bittelitt (altså «bare» en porsjon) cookie med mætti sukker, smør og sjokolade til kvelds! Ikke noe rart at bukspyttkjertelen her i kroppen gikk bananas og insulinproduksjonen dermed rett i været med påfølgende blodsukker på topptur og etterpå rett i dalføret. Med behov for å fylle på enda en gang. Mer, mer! 

Og ikke minst dagens hangover. Av type sukker. Ikke rart det går litt gæli i systemet som ellers får relativt lite sukker. Mistanken om at kroppens utfordringer blir mindre når jeg inntar lite sukker og karbohydrater er så stor at i det vanlige kjøres rimelig strengt matregime. Kake er med andre ord en sjeldenhet. Så da endte jeg, ikke overraskende, med å overdrive. Igjen! Beklager kropp! 

Så i dag har jeg altså vært «kakebakis». Jeg trøster meg med at denne typen hangover faktisk varte betraktelig kortere enn den søndagssjuka jeg av og til har stiftet bekjentskap med før. Den har jo de siste årene hatt en tendens til å ta seg opp utover ettermiddagen og ikke være vekk før tidlig mandag. Slik sett er det kanskje greit å gå over til kake. Typisk egentlig. Er jo mye mer glad i vin…

Bra det fins isbokser med rester i kjøleskapet slik at jeg kan reparere litt…
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg