Hagestemning.

I hagen min eksploderer det om dagen. Det piper og kvitrer, dufter og vokser. Og det gyver gult pollen til den store gullmedalje. Fluesnapperen som har valgt å bosette seg i epletreet til tross for huskattas eskapader oppover stammen, har lagt ett og ett egg om dagen og er nå oppe i fem eller 6 til sammen. Eksakt antall vet jeg ikke da den gode forelder ruget på dem sist jeg kikket oppi. Epletreet sjøl har blomstret, og nå er det i ferd med å slippe blomstene slik at det ser ut som det har snødd over gressbakken under.

Denne “leker” ikke familie.

Minst fem nye fluesnappere på gang.

På vei hjem.

Fluesnapperen bor i vakre omgivelser.

Blåmeisen i bjørka leder på fluesnapperen. Der er eggene klekket og reiret fullt av sultne nebb. Det piper som besatt når mor eller far nærmer seg.

Klekket i går, piper etter mat i dag. Blåmeis i samme kasse som det alltid er blåmeis.

I går bestemte syrinen seg for at det var tid for å blomstre også. Den har vært på bristepunktet i dagevis. Men nå lukter det sommer med en gang vi kommer ut døra.

Tidligpotetene har tittet opp av jorda, det samme har squashplantene og til og med noen av blomstene jeg sådde begynner å spire så smått. Det må plantes om med andre ord. Til og med yndlingsblomsten, peonen, er i knopp.

Nye ting å se og nyte hver eneste dag. Jeg går barbeint i graset så ofte jeg kan, det grilles og spises is. Sommerhagen på sitt beste.

Og her sitter jeg og er umotivert og nedstemt. Fullstendig i utakt med verden.

What to do? En ting er sikkert: jeg kommer ikke til å legge noen egg for å delta i euforien. Håret gror som vanlig, så veksten går sin gang og duften er antakelig stort sett ikke så verst da dusjen brukes rimelig ofte.

Jeg plukker nok heller noen blomster. Barbeint. Eller fyller plaskebassenget med vann og tar et bad. Eller leser litt bok i hengekøya under epletreet. Det gjør i alle fall godt!

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg