Gult til Ukraina!

Gult er kult. En forslitt frase. Sånn jeg husker det fra en reklame for brus en eller annen gang i barndommen eller ungdommen. Nå om dagen preges min verden både av hestehov og påskeliljer. Det er mye gult. I påsken bakte avleggeren gul kake. Altså red-velvet-kake med gul krem. Aldeles nydelig og absolutt noe hun kan fortsette med. Sola skinner gult rett som det er og jeg har en gul badeand på badekarkanten og en flaske gult i kjøleskapet.

Det gule i dette innlegget skal derimot komme i form av et egg. Et blått egg. Rett før påsken gikk over til sykdom og elendighet så rakk nemlig avleggeren og jeg å male egg. Egg som symbol for nytt liv.

Dette egget er inspirert av nyheter jeg med gru ser, hører og leser. Det er inspirert av Ukraina og fargene i det ukrainske flagget. Jeg har kjøpt med meg flere dekorerte egg fra ulike land i Øst-Europa. Så jeg vet litt om hvor viktig eggdekor er i deres tradisjoner. Det «ukrainske» egget har jeg derimot etter begrenset evne laget selv. Den praktiske utførelsen sto ikke helt i stil med den opprinnelige visjonen. Men fargene stemmer!

Mitt gule bidrag til frodiths fargeutfordring går altså til Ukraina. Måtte lidelsene snart være over slik at alle ukrainere kan gjenoppta hverdagen og bygge både seg selv og landet. La dem få et nytt liv!

 

Utfordringen ligger her: http://frodith.blogg.no/

6 kommentarer

Siste innlegg