Gulebøy.

«Gult er kult» sa reklamen for Solo da jeg var liten. Solo er godt, så jeg syns vel egentlig at den reklamen er på sporet. At svensker tror banan heter «gulebøy» på norsk, er en myte som jeg ikke vet om stemmer eller har noen rot i virkeligheten i det hele tatt. Slik sett skulle vel mitt bidrag til stikkordet «gul» vært en banan. Men de jeg har er nesten grønne, akkurat slik jeg liker dem. Så noe bananbilde blir det ikke. Ikke bilde av gulebøy heller.

Naturen har mye gult. Både solnedganger og soloppganger består av veldig mye gult. Og bildearkivet mitt er rimelig spekket av slike bilder. I det hele tatt så tenke jeg i grunn sol med en gang jeg hører ordet gul.

Bildearkivet har også mange gule bålflammer. Gule er også eggeplommer, pannekaker og hestehov og mange sverger til gul dunjakke. Mitt gule bidrag fant jeg på stien under en skogstur i oktober. Høsten byr jo på mye gult for oss som liker å surre rundt ute.

Nå har jeg spist min grønne gulebøy og allerede begynt å tenke på neste stikkord i Frodith sin utfordring:

“Frodiths lille januar-moro”! Blir du med?

4 kommentarer
      1. Sommeren ’22 var halve bananer innimellom det eneste jeg fikk i meg. Jeg fikk et litt dårlig forhold til bananer etterpå. Men heldigvis så gikk det over 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg