Du må lytte til kroppen.

Hører du dårlig? Du må lytte til kroppen sier folk. Både fagfolk og helt vanlige folk som mener noe. Felles for dem alle er at de mener godt. Og de har rett. Rett i betydningen «hvis kroppen skriker nei, så kanskje planene for dagen må endres». Det kan i alle fall hende jeg bør gjøre ting på en annen måte enn jeg hadde tenkt. Det jeg hadde planlagt må deles opp i bolker og noe som skulle ta en time må fordeles over 4 timer. Eller kanskje utsettes til i morgen eller neste uke. Sånn er det. 

Pedagogisk sett så strider dette grunnleggende imot min overbevisning. Det jeg gir oppmerksomhet blir det mer av. Gir jeg unger på jobb mye oppmerksomhet på uønsket atferd, ja da er det den atferden de bruker for å få oppmerksomhet neste gang også. Gir jeg oppmerksomhet og ros for det jeg syns er bra, så ønsker de å gjøre mer av det. Positiv forsterkning. Nå har jeg stiftet bekjentskap med noen fagfolk som utfordrer «lyttet til kroppen»-oppfatningen. De setter i gang refleksjoner om oppmerksomhet og ignorering. Balanse sier de. Veldig enkelt, men helsikes vanskelig.

Jeg har nok en del å gå på i forhold til akkurat det der å lytte til kroppen. Har et ganske manisk forhold til å følge den planen jeg har lagt for meg selv. Og da passer det som regel dårlig å lytte for mye til en kropp som skriker NEI!

Noen ganger er jeg helt elendig til å høre etter. En ting er at konsentrasjonen slik generelt er relativt lav innimellom. Det kan gi selektiv hørsel. Rett som det er bedriver jeg ren skjær ignorering også. Det viser seg ikke å være så lurt. Det straffer seg ofte med at kroppen skriker enda høyere. Og måten den sier i fra på: smerter og verk! 

I ettermiddag har jeg gått rundt med armen klistra inntil sida, Ibux gel over halve kroppen og et pledd over skulder og overarm. Det gjelder å ikke bevege den delen av kroppen. Det er for smertefullt. Sånn var den i går også. Og i forgårs. Og planene for dagen i dag? Joda, de ble gjennomført de. Trassen vant igjen. Har visst noen slags planer i morgen også. Håper det eventuelt skjer noe drastisk med hørselen i løpet av natta…

Hjalp ikke med lille-my-sveis – hørte ikke etter allikevel – hadde tross alt en plan å gjennomføre.

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg