Det er lov å ha flaks.

Dagens utfordring i Frodiths lille januar-moro består av stikkordet flaks. Og da tenker jeg jo med en gang; hva er flaks egentlig? Et kjapt google-søk viser meg at veldig mange av postene som har noe med flaks å gjøre sier «det er lov å ha flaks».

Definisjonene som florerer er stort sett varianter av: «Flaks eller hell er positive utfall som skyldes tilfeldigheter, særlig uventet, ufortjent». Kilde: www.snl.no.

«Jo mer jeg trener, jo mer flaks har jeg», er en hyppig brukt talemåte i idretten. Sitatet er brukt så mange ganger at det vel ikke er lett å si hvor det kom fra opprinnelig. Jeg hørte først at det var Ingemar Stenmark som hadde sagt det. Men golfsporten hevder at det kommer fra en golfer og også Kjetil Andre Aamodt har brukt det. Og det er jo noe i det. Det er lettere å komme i posisjon til å ha litt flaks når en har øvd lenge på noe. Det handler om å være forberedt. Så innimellom kan vi vel si at det ligger mye hardt arbeid bak flaksen?

For meg er vel definisjonen av flaks når noe positivt slår til helt tilfeldig. Noe går min vei selv om jeg ikke hverken har styring eller kontroll over utfallet. Som at elgen løper over vegen, men først rett etter at jeg har passert. Eller at skoene jeg endelig hadde bestemt meg for å anskaffe tilfeldigvis var på tilbud akkurat da jeg gikk for å kjøpe dem.

I fjor hadde jeg tidenes flaks. Toppturen til Glittertind ble planlagt i april. Det skulle skje lørdag 3.september. Fem måneder senere. Vi skulle prøve på turen HVIS vær og føre var bra den dagen. Hvis ikke måtte vi gå for plan B eller C. Altså en annen tur. Glittertind har ifølge verten på Glitterheim, som er utgangspunkt for turen, fire klarværsdager i året. I 2023 var dette to dager i juni, samt 2. og 3. september.

Vi fikk strålende vær den 3. september. Lite vind og masse sol! Dagen etter regnet det. Det er lov å ha flaks!

Flaks med været på 2452 moh. Og ja, det var flaks.

“Frodiths lille januar-moro”! Blir du med?

6 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg