Dedikert.

Dedikert. Manisk. Besatt. Fiksert. Nerd. Eller rett og slett dum?

«Er du dum sover du i telt om vinteren» eller noe i den duren, sa vi da jeg var liten. I skrivende stund ser jeg et innslag på tv der det snakkes om og med en kar som har sovet i telt utenfor et vinmonopol i HELE januar. For å få tak i en spesiell vin fra Burgund. På vinslipp. Han hadde spart opp både ferie og penger for å få det til. Det var ikke 119 kroner flaska for den vinen, tipper jeg. Noe begrenset naturopplevelse vil jeg også tro det var.

Besatt, er muligens rette ordet. I alle fall er nerd det. Vin-nerd. Ikke i negativ betydning. Jeg er i grunn mest måpende og drar på smilebåndet til hele konseptet. Det er fascinerende hvor dedikert det går an å bli til det som interesserer en. Og hvor forskjellige ting som engasjerer oss nok til å bli såpass besatt og dedikere alle våre ressurser for å oppnå det vi vil.

For denne karen som tok seg en hel måneds fri fra jobb, sov en hel måned i telt utenfor døra, samt brukte en god del av sparepengene sine på å fylle bilen med edle dråper var det en selvfølge. Jeg regner med han var normalt oppegående. Ellers. Og han var jo slett ikke alene. Det var mange i køa så teltinga var nok helt nødvendig for å beholde «kønummeret» sitt. Kanskje du sto i kø. Eller satt? Eller hva nerder du omkring? Hva er du opptatt av?

Jeg liker også vin. Og syns det kan være spennende med hvilken vin som kommer til sin rett til hvilket måltid og slikt. Men vinbudjsettet mitt er nok en smule lavere enn hos denne karen. Telt bruker jeg sjelden. Også, og kanskje spesielt om vinteren. Men lavvo og hengekøye dukker stadig opp i livet. For jeg er jo besatt jeg også. Fiksert vil vel enkelte si. Nerd også. I alle fall rimelig dedikert. Turdedikert. Gjerne med vin i sekken, altså.

Karen i nyhetene er slett ikke den eneste. Også TVVest kan melde om teltleir utenfor polene på Vestlandet også:

2 kommentarer
    1. Brenner man for noe, så….. ja da er alt lov! I krig og kjærlighet er alt tillatt, sa mamma min alltid! Og kjærlighet til vin og krig om den, vel….! Jeg brenner mer for å trene, gå, være på tur – blir sett på som spenn hoppande gal, men – vi har alle våre særpreg! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg