Dagens behandling.

«Hva kan JEG gjøre nå, da?», spurte jeg onkologen om i går. Onkolog er altså fagterminologi for kreftlege. En lærer seg en del nye ord når en plutselig må forholde seg til slikt. Og jeg visste i alle fall ikke akkurat dette før.

En av de vanskelige tingene ved å bli varig og alvorlig syk er følelsen av å miste kontrollen. Oppi alt jeg ikke har kontroll over av medisiner, diagnoser, utvikling i den ene eller andre retningen inni skrotten, konsultasjoner og bivirkninger, så gjelder det å beholde eller gjenvinne kontrollen. Over NOE i alle fall. Og da er det vesentlige spørsmålet: «Hva er det JEG kan gjøre noe med?»

Mye av livet er ute av min kontroll nå. Jeg sjonglerer nevrologer, ct-undersøkelser, medisiner, onkologer, mr-bilder og ultralyder så godt jeg kan. Heltidsansatt i egen helse. Sånn er det. Jeg får bare bli vant til det. Slik er hverdagen. Men jeg skal gjøre alt jeg kan for å konsentrere meg om det jeg faktisk KAN gjøre noe med.

Så i dag har jeg sørget for «behandling» på egenhånd. Og det trengs. Og jeg ble svett. Og mør. Og nå etterpå må jeg hvile. Det er også en del av «behandlingen». Men forhåpentligvis så vil denne egenbehandlingen gjøre meg så rustet som mulig til å møte det som kommer både på kort og på lang sikt. Og uansett hva det blir. Og når jeg tenkte på det som behandling, så var det faktisk en tanke som motiverte meg. Dessuten så er det en glede bare å være såpass oppegående at denne typen «behandling» er aktuell. Det å faktisk gjøre NOE gir en viss tilfredsstillelse i alle fall.

Onkologen sa at jeg skulle dra på kanotur… Småbrukeren har ikke tid til å bli med akkurat nå, så jeg får sørge for behandling sjøl.

Det er det JEG som kan gjøre😉

Bra å få lagt seg nedpå litt.
8 kommentarer
    1. Ja, det må være godt å ta grep om noe du kan styre litt. Og at det motiverer fordi det gjør deg mer klar til det som måtte komme <3

      1. Hehe! Ja, han sa det. Han husket jo jeg fikk tilpasset en medisinoppstart tidligere i sommer for å få med meg et par dager med kanotur først;-)

    2. Kanotur høres godt ut 🙂
      Og egentrening – ta grep om de tingene man kan klare – og roe ned og hvile – viktig det også 🙂 Kanskje prøve noe yoga-meditasjon? Nydelig å bare ligge å høre på musikken <3 De gode turene i naturen <3 klem

      1. Kanotur er fint! Og “pause” i form av avspenning, hvile og musikk blir ikke mindre viktig framover 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg