Brant seg, gitt!

De siste dagene har media fortalt meg og andre litt målløse lesere at influensere påvirker ungdom til å strisole seg når uv indeksen er som høyest, uten solkrem selvfølgelig. «For solkrem er ikke bra, det stopper D-vitamingopptaket og gir deg kreft», er omkvedet.

Jeg har blitt uvel, rasende, småkvalm og en liten smule oppgitt over menneskeheten av hele greia. Både av de totalt uriktige utsagnene, og ikke minst av konseptet at influensere og/eller kjendiser nå skal uttale seg og gi faglige råd om hvordan vi skal forholde oss til egen helse. IKKE fagfolk som i dette tilfellet er leger, kjemikere og farmasøyter!

Jeg er nok noe mer enn gjennomsnittlig opptatt av sol. Egentlig opptatt av hvordan navigere meg selv på tryggest mulig måte når sola steker og varmen er på sitt aller mest intense.

Det er minst tre grunner til at jeg ikke soler meg:

  1. Jeg syns det blir alt for varmt og alt for kjedelig og å steke meg i varmen er direkte ødeleggende for helsa mi og framprovoserer MS-symptomer farlig effektivt. Jeg blir syk av varmen, rett og slett!
  2. Jeg blir ikke brun uansett og har aldri blitt det. Jeg blir kun solbrent. Og det blir jeg såpass lett at det kan være en utfordring å se ei litt for god værmelding. Meeeen, jeg har gjort mine sporadiske forsøk, så klart. Spesielt på 80- og 90-tallet. Og «premien» for haugevis med solbrentopplevelser ble:
  3. Jeg har de siste drøye to årene gått til behandling og oppfølging for malignt melanom – føflekkreft, altså hudkreft (den mest dødelige varianten)! Og dermed fått mange beskjeder fra kreftlegene om å være forsiktig i sola, kle på meg og holde meg mye i skyggen.

Så ja, jeg må si jeg blir en smule fortvilet når jeg hører hva disse ungdommene lar seg påvirke av. Det hevdes at «solkremhysteriet» kommer av at de mektige solkremprodusentene skal få solgt produktene sine. Ok. Men like lite som vi skal stole på helseopplysning gitt av synsere og influensere, like lite stoler vi på produsentene. MEN, kjære Isabell Eriksen og andre som får lov å mene noe på trykk om saken:

Kreftforeningen, som jeg tviler på at har økonomiske interesser i salg av krem, sier følgende:

  • Begrens tiden i sterk sol
  • Dekk til huden med klær
  • Smør deg godt og med solkrem med høy faktor
  • Ikke bruk solarium

For meg er det et mysterium at solarium er lovlig i det hele tatt. Vi forbyr jo heldigvis andre kreftfremkallende midler og elementer i dette landet! Jeg har selv ligget i slike og bakt min lett rødmende skrott, men det er såpass lenge siden at verden har gått videre og kunnskapen har lært oss viktige saker.

Nevnte Eriksen ble solbrent hu! Men var mest bekymret over at det var stygt å få blemmer og flasse. Jeg kan love deg jeg, Isabelle, at utseendet er det minste du bekymrer deg over når du får beskjed om at du har kreft med spredning!

Hudkreft er ikke bare noe som rammer eldre eller slike som meg som fikk kreftdiagnosen det året jeg fylte 50. Hudkreft er den nest største kreftformen i alderen 25-49 år. (kilde: Kreftforeningen). 9 av 10 tilfeller av hudkreft skylder for mye UV-stråling. Og det er skremmende at antall hudkrefttilfeller fortsetter å øke, samtidig som vi her i Norge allerede er på verdenstoppen når det gjelder både hudkrefttilfeller og død som følge av hudkreft/malignt melanom.

I mitt tilfelle er nok svaret akkurat det som Ingrid Stenstadvold Ross, Generalsekretær i Kreftforeningen sier: «Det skumle med mye eksponering av sol, er at huden ikke glemmer. Den sparer på episoder med intens sol og solbrenthet fra vi er små. Noen ganger blir det for mye og vi utvikler hudkreft.»

Denne typen kreft kan i stor grad forebygges! Og nå vet den enkelte av oss såpass mye at vi har verktøyet til å forebygge!

Og til dere influensere som strisoler dere når uv-indeksen er 6: om ikke trusselen om kreft motiverer dere til å ta det litt rolig så kanskje trusselen om RYNKER er motivasjon nok?!? For det syns dere jo i hvert fall at er stygt!

Beskytt deg mot uv-strålene! Ta kloke sol-valg! Og lytt til FAGfolk! Du vil ikke bli en del av kreftstatistikken!

Kilde:

Kreftforeningen

 vg.no

Ei værmelding jeg helst bør se med faktor 30, godt kledd og innendørs!

 

2 kommentarer
    1. Jeg er som deg. Liker meg best i skyggen, og blir ikke brun bare rød.
      Fikk med meg det der om at solkrem var kreftfremkallende i følge “ekspertisen”.
      Skummelt, og ja jeg blir og oppgitt og litt sint.
      Her i huset er Yngste Sønn sånn som blir solbrent bare han ser bilde av sola. Han arbeider som taktekker i et blikkenslagerfirma og må av forståelige grunner oppholde seg en del i sola. Klær og høy solfaktor er i flittig bruk.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg