BMI

«Ned 10 kilo før sommeren», «Sommerkroppen 2020»… Det hjelper visst ikke med covid19, karantene, nedstenging og begrensning av både det ene og det andre. Enkelte uhumskheter av noen overskrifter slipper vi visst aldri unna. De har allerede eksistert i flere uker. Jeg tror faktisk at artiklene om slanking og sunnhet fra rett etter jul kun ble avbrutt av covid19 for så å gjenoppta spalteplassen litt snikende etter hvert som vi ble mettet på smittetall, ja eller nei til munnbind, karantene og hamstring.

Jeg tenker at uansett så begynner jeg nå å få det travelt med de 10 kiloene FØR sommeren. I alle fall hvis sommeren kommer før september/oktober. Det håper jeg. Altså at sommeren 2020 kommer FØR jeg har gått ned 10 kilo. Jeg håper det for oss alle, egentlig. 

10 kilo er en annen sak. Det vil føre meg tilbake til tenåringstida, faktisk. Litt usikker på om det vil ta seg spesielt godt ut nå 30 år etter. Plutselig et sted på veien blir det en fordel å fylle ut rynkene med noe, og da er det dumt å være for skranten! Som dama langt til fjells sa: «valker er penere enn rynker». Jungelord.

Johan Golden og Atle Antonsen har i sin podcast «Misjonen» på P4 helt på sin plass tatt opp temaet BMI. Ifølge dem så finnes det nå eksperter som vurderer å sette opp grensene for BMI. De er jo basert på folks «normalvekt» og ifølge gutta begynner skalaen å bli noen år gammel. De mener hele skalaen må revideres da normalvekten for den jevne mann og kvinne utvilsomt har økt. 7 av 10 nordmenn er ifølge skalaen overvektige. 

Og når den først skal justeres så er det ingen vits i å flikke. De mener den bør justeres slik at det som regnes som normalvekt faktisk favner de som har gjennomsnittsvekt. Gutta mener det er like greit å øke den såpass at det er litt å gå på, slik at vi slipper å endre den igjen om bare noen få år! Ta i litt, rett og slett. Lurt tenkt, gutter. Og ressurseffektivt! Det liker jeg.

Vipps blir flere av oss normalvektige. «Tjukk er det nye tynn» (Antonsen 02.05.20). 

Sommerkroppen vil dermed være i boks. Skulle Atles og Johans oppfordring mot formodning ikke gå i boks før sommeren 2020 så er følgende oppskrift på å få sommerkroppen 2020 å anbefale:

Ha en kropp, vent på sommeren. Punktum. Ikler du den adekvat badetøy har mange av oss til og med bikinikropp! Ha en fin mandag!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg