Bloggerne.

Hvem er så disse bloggerne?

Mitt noe forutintatte og fordomsfulle inntrykk er etter å ha vært mer eller mindre aktiv på blogg noen uker nå og i et par år tidligere: 

Ungjenter som blogger om dagens outfit, sminke, hva de har gjort den dagen, som ofte er så godt som ingenting, hva dagens «problem» er, knapt nok ilandsbroblematikk, spør du meg. Masse bilder av klær, trutmunner, eller fiskemunner(!), sminkede fjes og hår…… Klær, stort sett på kropp, som regel egne eller lånt av klesbevisst venninne. Hår, vel, sikkert en del kjøpehår. Æ’kke så god til å se forskjell på bilder. 

Og så er det småbarnsmødrene som blogger om ungene sine. Jeg er ferdig med dette. Velger å forholde meg til dem jeg ser daglig.

Før gikk jeg ofte direkte på 40+lista før jeg i det hele tatt leste noe.

Der fant jeg disse:

Damer/jenter på 40+ som blogger om dagens outfit, sminke, hva de har gjort den dagen, som ofte er så godt som ingenting, hva dagens «problem» er, knapt nok ilandsproblematikk, spør du meg. Masse bilder av klær, trutmunner, eller fiskemunner, sminkede fjes og hår. Jeg regner med at klærne her ofte også er egne. Mer usikker på kropp, trutmunner og hår her, kjenner jeg. I tillegg så har de dyrere klær og de legger oftere ut bilder av seg selv sammen med andre fryktelig striglede litt kjendisfolk lissom.

Så finner vi kakebloggerne! I denne kategorien legger jeg også de som blogger om mat. Og de som blogger om interiør. Mange av dem over 40. Her må jeg litt småoppgitt legge til at jeg konsekvent leverer Toro-brownies til alle dugnadskafeer og avslutninger! Uten skam! Pascal og alle andre får mene whatever om det. Jeg smasker e-stoffer og er såre fornøyd!

Så har vi de som blogger om slanking og vektnedgang. Fryktelig mange av dem. 

Og de som blogger om trening. Fitness og slik. De finnes i alle aldre de, og noen ganger slanker de seg og skriver om mat og interiør i samma slengen. Praktisk.

Så hvordan skal man lete for å finne noe som jeg syns er interessant å lese da?

Jo, jeg har 2-3 strategier.

  1. Går kun etter mannlige bloggere. De skriver oftere om ting jeg syns er verdt å lese om. Og jeg skjønner humoren. Nesten, tror jeg. Mange av dem skriver faktisk ganske morsomt OG de skiller seg ut. Jeg har flere eksempler.
  2. Jeg leser det som mine høyst oppegående venner på facebook deler og legger ut. No pressure, folkens, men dere er i høy grad toneangivende for hva jeg leser på nettet.
  3. Jeg leser blogger jeg kommer over som handler om faget mitt! Der er det en god del gode innlegg som jeg syns er verdt å få med meg.
  4. Jeg leste «Heder og galle» med jevne mellomrom. Hvor ble den (hun) av? Den var genial! Og «kokkejaevel» og «jannenordvang» leser jeg. Ellers så leser jeg en god blogg som heter heidisspace. Den er manisk ivrig og pågående akkurat nå men erfaring tilsier at den med tida kan bli ganske sporadisk, men riktig interessant. Og så kjenner jeg hu som skriver’n.

Nå høres det ut som jeg leser blogg i et kjør. Jeg er veldig glad i å lese. Leser bøker, blader, nettaviser, aviser, artikler og nå blogg. Men det har veldig med tid å lyst å gjøre så det blir i beste fall i varierende mengde. Og jeg syns virkelig folk skal få blogge om det de vil. Det gjør jo jeg, så da får andre gjøre det også. Det er mitt ansvar å lese det jeg gidder å lese, eller la være! Syns bare det kan være en utfordring å finne fram. Tips til gode blogger og annet lesestoff mottas med andre ord med glede! Så får vi se hvilke i-landsproblemer hu der heidisspace med sine 40+-wannabe-bloggerambisjoner skriver om neste gang…

Bilde hentet fra: https://triciabeard.blogspot.com/

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg