80 % mus og menn!

70% av alle som lever med kroniske smerter er kvinner. Likevel gjøres 80% av smertestudier på mannfolk. Selv musene er menn… skriver serikkesykut på instagram i dag!

Sist jeg sjekka var jeg ikke mann. Ikke gangen før der heller i grunn. Ikke sneven av utovertiss her. Men jeg har smerter. Varig sykdom som noen kaller det. Diffuse plager er det også noen som sier. Før sa de hysteri. Men til alle dere som forsker på mus og menn – dette er noe annet. Jeg opplever også hysteri. Men det har som regel med for eksempel edderkopper å gjøre. Ikke smerte.

Kronisk eller varig. Smerte er det uansett og akkurat i dag så kjenner jeg det er på tide å fronte slike varige lidelser. Igjen. Det er mye kvinnesak i det her, folkens. Som fastlegen min sa det da avslag på behandling dukket opp «de vil ikke ha dere, vet du». Fastlegen er dame. Hun hadde nok sett det før. Og sikkert både mus og menn.

I dag er det altså 8.mars. Gratulerer med dagen til alle superheltinner jeg kjenner og til de jeg ikke kjenner. Jeg vet om rimelig mange av de der. Superheltinnene. De som med akkurat sitt unike, og noen ganger ufrivillige utgangspunkt gjør det beste ut av sitt liv, får til en hel haug med greier, har uante evner og går i krigen hver dag. Klarer du å se utapå dem hvem som kriger mot hva?

En spesiell takk og gratulasjon på kvinnedagen går til T. og H. som har gitt meg tips og råd om varig sykdom og videre vei de siste dagene. Og så gratuleres selvfølgelig A. med bursdag, på selveste kvinnedagen! Sist men ikke minst så gratulerer jeg den beste av dem alle, nemlig O.! Jeg er så stolt av deg og imponert over hvordan du står i hverdagen og tar kloke valg. Resten av dere superheltinner er ikke nevnt, men slettes ikke glemt.

Jeg håper dere alle har hatt en fin kvinnedag og at dere lager dere flere fine dager

Heia dere! Og gratulerer med dagen!

Og for ikke å bli helt hysterisk så feirer jeg dagen med en bitteliten tur sånn helt på tampen!

Jeg håper kvinnedagens solnedgang varmer hjertet ditt. Det har både du og jeg fortjent!

Kilde: @serikkesykut

PS:

Utfyllende info fra småbrukets oppegående jusstudent som leser statsrett for tida: 5. mars ble det i statsrådet oppnevnt et utvalg for å se på kvinnehelse og helse i et kjønnsperspektiv. På tide❤️

 

2 kommentarer
    1. Ja, kroniske smerter…det er mange som plages med det, inkludert meg. Ikke så greit. Man skulle gjerne være frisk…Men vi er like viktige for det:)
      Fint bilde:)

      1. Viktig å tillate seg å nyte for eksempel solnedgangen, uansett funksjonsnivå og kapasitet🌞

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg