7 dager igjen.

I dag er det sju dager igjen. 7. Nøyaktig ei uke før vi stuper inn i ribbetåka. Etter å ha snublet i juletrelysa som for de heldige av oss fortsatt lyser og svettet over gorojernet som kortsluttet. Etter å ha kjøpt alt for dyre julegaver til tante og fetteren til kusina fordi vi som vanlig skulle ordne det hele sammen med en trillion andre som også skulle bare på det lokale kjøpesenteret akkurat da vi skulle det. Da ble det panikkhandling og budsjettet røyk. I år igjen.  Vi ser fram til lukta av kokt ullsokk hele 2. juledag, les damping av pinnekjøtt, og vi satser alt på at julekjolen fra i fjor funker i år også…den hadde jo stretch, hadde den ikke?

Sju dager igjen. Det er den 17. i dag. den 17. desember er den 351. dagen i året, Inga og Inge har navnedag, noen har bursdag og det er 14 dager igjen av året. Bhutan har nasjonaldag og Valentourettes Speller Jokke på Union Scene. (noen gir seg aldri, heldigvis)

Verden, desember og livet går sin gang, med andre ord. Her på bruket er det åpen dag i juletrefeltet og vi håper mange tar turen, låner ei sag og tilbringer ei stund på juletrejakt før de sager ned og tar med seg ei helt perfekt, uperfekt og kortreist gran hjem til stua. Og jeg håper alle finner igjen juletrelysa i løpet av de neste sju dagene, og ikke minst at de virker.

Det er 7 dager igjen, folkens. Uansett om du stresser deg fullstendig og totalt av skaftet eller ikke. Hvilket prinsipp har du planlagt de sju dagene etter? Husk, du KAN prioritere slik:

  1. Første prioritering er det du har LYST til å gjøre. Jeg skal for eksempel bake pepperkaker kun fordi jeg liker å spise pepperkakedeig (hjemmelaget) og jeg skal tenne bål.
  2. På andreplass på prioriteringslista kommer det vi MÅ. Og hva er det egentlig vi må? Og hvem bestemmer det? Jeg MÅ ha gran fra egen skog i stua, tror jeg, med lysa som jeg har arvet etter en for lengst avdød onkel og som en gang har blitt reparert av en for lengst avdød bæssfar. Hvis de ikke virker, må jeg vel panikkbesøke en annen onkel med greie på slikt…
  3. Til slutt kommer det vi BØR. Det er ting vi trygt kan hoppe glatt over. Jeg skal for eksempel hverken feire jul innerst i kjøkkenskapene eller bak vaskemaskina. Så spesielt mye vasking av slike totalt uviktige flater blir det ikke her. Det er en viss mulighet for at jeg tar den helt ut og støvsuger bestikkskuffen på kjøkkenet. Men det er bare kanskje. Glitter har jo en tendens til å klistre seg fast på det meste, så at det er litt spindelvev i krokene gjør bare effekten større.

Og skulle planlegginga og gjennomføringa av disse sju dagene gå rett åt skogen og stressnivået ligge å nikke mot hjerneblødning om ei uke…husk: når alle har pakket ut leker, nips, sokker og airfryer( årets julegave har jeg hørt) og gått og lagt seg neste lørdag; DA setter du deg stille ned i lyset fra juletreet, legger beina høyt og skjenker deg et stort glass vin. Eller noe annet du liker. DET kan etter erfaring anbefales! I alle fall om du er så heldig at juletrelysa virker…

Lag deg en god lørdag!

 

3 kommentarer
    1. For en del år siden kom gubben hjem med nytt kjøleskap lille julaften klokka 15. Gammelt kjøleskap måtte ut, for å få til det måtte vi flytte på komfyr og fryser. Vi hadde ikke tatt julerengjøring bak kjøleskap , komfyr og fryser. Vel gjett hva vi måtte bruke Lille Julaften kveld på?
      Det kjøleskapet holdt akkurat 5 år. Det vil si at det røk på Lille julaften 5 år senere. Det er noen juletradiajoner jeg kan klare meg uten.
      I går begynte Gubben å snakke om at vi trenger ny komfyr, og ja vi gjør det. Men jeg skal ikke ha ny komfyr før over jul!!!
      (Regner med etter at jeg bombastisk slo fast det så kommer komfyren til å takke for seg på julaften. Ja, det er vi som er vertskap for familiens julemiddag.)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg