3 ting å takke for.

«Relasjonens kraft». Heftig tema på en helt vanlig mandag. Dette skal ikke være et innlegg om å gripe dagen, tenke positivt og gjøre hver dag til en fest. Hver dag er ikke en fest. Men det trenger ikke være blåmandag hver dag heller. Og det er ingen tvil om at det er hverdager det er flest av. Mandag er en hverdag.

For et par uker siden trengte småbrukerkjærringa her litt påfyll. Litt annet påfyll enn nettaviser, rikstv og netflix kunne bidra med. Jeg meldte meg på et webinar. Det hele skulle vare i ca 30 minutter. Noe som hørtes helt perfekt ut for min for tida meget begrensede konsentrasjonsevne. Etter om lag 12 minutter begynte jeg å se på klokka. Jeg lurte på hvordan hjernen min skulle holde ut og klare og henge med i 17 minutter til. Heldigvis gikk det fort over.

Mannen på laptopen snakket om noe som i mitt, og egentlig de fleste andres yrkesliv, er ekstremt relevant. Det handlet om «Relasjonens kraft» og det var Marco Elsafadi som snakket. Han var opptatt av å fokusere på det vi kan gjøre noe med.

Jeg kan ikke forandre andre, jeg kan kun forandre egne handlingsmønstre og tanker. Og min atferd påvirker andre til å endre seg etter meg. Hvis jeg skal få en bedre relasjon med andre må jeg først få et godt forhold til meg selv, sa Marco.

Ehm. Ganske spot on når jeg hver eneste dag og hele tida kjemper med en kropp som ikke vil henge med. Jeg er så lei av meg selv at jeg gjerne skulle gitt meg sjøl litt deng. Enda det i grunn kjennes ut som om kroppen har fått juling med stokker fra før.

Start med takknemlighet, sa Marco. Finn hver dag 3 ting du er takknemlig for så å si dem høyt for deg selv. Da gjør du automatisk dagen din bedre og dermed er du en bedre versjon av deg selv. Du styrker din relasjon til deg selv og får videre en bedre relasjon til andre.

Så denne mandagen er jeg takknemlig for følgende 3 ting:

  1. Studenten har vært «hjemme» på småbruket hele helga (riktignok har hun jobbet og vært utilgjengelig mye av tida, men læll…). Det var 6 uker siden sist og det var veldig trivelig!
  2. Lørdagens restaurantbesøk var absolutt verdt prisen. God opplevelse!
  3. Det brenner i vedovnen og for en bålavhengig kan det være redningen rett som det er.Det er hyggelig og lunt og jeg fryser ikke.        Og ikke nok med det: jeg kunne jammen ha slengt på en fjerde ting: jeg har til og med fått meg en bitteliten skogstur i dag! Hurra!

Det var ikke så vanskelig det her. Lurer på om småbrukeren merker at kvaliteten på relasjonen skyter i været?

Sko i gangen som vitner om individuell benstilling, eventuell full fart, er tegn på student på hjemmebesøk. Studenten, som foreldrene, liker god mat på restaurant. Og mora er bittelitt mer enn gjennomsnittlig opptatt av bål. Denne gangen i peis.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg