3 innsikter om utsikt.

Noen ganger trenger jeg utsikt for å skaffe meg litt innsikt. Noen timer alene på vidda, med vidt utsyn, kan kjennes ganske forfriskende. Akkurat nå lurer jeg jo litt på om den vanlige «ettertur»-følelsen av letthet i hodet kommer direkte av utsikten og innsikten. Eller om det har med mangelen på søvn gjennom den mildt sagt vindfulle natta der i lavvoen å gjøre. Ikke vet jeg. Men det er ingen tvil om at dosen med utsikt ga en slags innsikt.

  1. Det har blitt viktigere enn noen gang å gripe dagen. Klisje eller ikke. Det vil si passe på å gjøre det jeg har lyst til når jeg orker og ting ligger til rette for det. Livet er nå. Og jeg vil gjøre noe godt hver dag. Og de dagene jeg orker mest så kan jeg med fordel skaffe meg litt utsikt. Jeg kan gå med sekk. I alle fall så langt at jeg ikke ser bilen mer. Så sant det er litt terreng eller en og annen buske mellom lavvo og bil i alle fall. Det betyr at jeg kan dra på tur over flere dager. Dagsetappene kan sikkert bli opptil flere kilometer, i alle fall et par, hvis jeg tar pauser, pakker sekken godt, og været ikke tilsier mer klær enn høyst nødvendig. Ideen er i alle fall sådd i hue, så vil framtida vise om dagene blir brukbare til slikt. Gå kort og sakte, heter konseptet.
  2. Det skjer ikke noe før jeg begynner. Veien blir til hvis jeg går. Innholdet må skapes av meg. Og for meg. Det er opp til meg sjøl og mitt eget initiativ. Det eneste jeg kan styre er eget initiativ og egen gjennomføringsevne. Ikke noe nytt. Bare veldig tydelig når jeg skaffer meg innsikt, stikker fingeren i jorda, stirrer på utsikten og kjenner etter.
  3. Kan det være både noe bra og noe dårlig? Noe vi ser på som litt vulgært og tacky? Er det noe vi higer etter uansett? Hva er luksus for deg? Og hva er luksus for meg? Akkurat nå er det å klare å gå noen meter fra bilen med 20 kilo på ryggen for å slå opp lavvo, rulle ut liggeunderlag og sovepose og sette meg godt til rette og se på utsikten ren luksus. For meg. For deg kan det være et rent mareritt, og luksus vil være noe helt annet.

 

Sånn kan altså hjernen holde på hos en friluftsheidi som snur ryggen til både hus og hjem, bil og infrastruktur og tilbringer noen timer i all enkelhet. Med vidda i ryggen og utsikt over innlandshavet i synsranda. Nok utsikt til å gi hjernen fritt spillerom i sin evige leten etter innsikt.

Grøt rett fra gryta og morgenkaffe.

 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg