2921 kroner.

En sum som er grundig diskutert og påpekt i media den siste tida. En sum noen av oss er fullstendig klar over. En sum de fleste aldri tenker over eller har noe forhold til.

Frikortgrensa. Når du i løpet av et kalenderår har betalt så mye som kr 2921,- hos lege, sykehus, fysioterapeut og for medisiner, blant annet, så får du frikort. Det vil si at da syns AS Norge at du har hatt nok utgifter på slikt, og de går inn og betaler for deg. De fleste av oss er ikke i nærheten av å nå frikortgrensa. Ikke den tidligere jeg heller. Selv om jeg knasket migrenetabletter rett som det var.

I år brukte jeg nøyaktig en måned på å bruke disse pengene. I dag tikket nemlig meldingen fra helsenorge inn. Det vil si at jeg kun i januar brukte den nette sum av kr 2921,- på helsa mi. Antakelig litt mer. Regnskapet er ikke helt klart. Det kan ta opptil tre uker før alle utlegg er registrert hos Helfo, sier nettsida.

Og jammen er jeg glad for den ordningen. Januar blir definitivt ikke den «dyreste» helsemåneden min i år. Det vet jeg. Bare i februar har jeg en mistanke om at jeg ville endt på et femsifret tall om jeg skulle stått for alt sjøl. Og skulle jeg ha lagt ut mange tusen kroner hver måned hele året…ja da hadde jeg mildt sagt hatt lite igjen å leve for. Kr 2921,-. Ingen gedigen sum i seg selv. Men hvem har den betydning for? I fjor var summen kr 2460,-. En differanse på under 500 kr. 500 kr mindre å leve for for de som allerede har minst. De som lurer på hvordan de skal få hverdagen til å gå rundt både økonomisk og helsemessig. Lommerusk for den som er frisk og i arbeid og fortsatt kan tjene normalt med penger.

Jeg har råd til å være sjuk. Foreløpig. Og AS Norge har trygdeordninger som gjør at jeg klarer meg i hverdagen. Enda. Men det skjæres ned. I januar la jeg ut 500 kroner mer enn jeg måtte i januar i fjor. Jeg lurer på hvordan det blir neste år?

I serien “bilder som ikke har noe med saken å gjøre”. Annet enn fri. Som i både frihetsfølelse og frikort…
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg