På sporet av mor(sdag?).

Friluftsheidi har et noe ambivalent forhold til både morsdag, valentines og i grunn fastelaven også. Hun er tilhenger av å spise kake, få blomster og bake boller når det passer seg. Ikke når det passer handelsstanden og, ifølge sosiale medier, brorparten av det norske folk.

Så da ble valget sol og frisk luft. Så lenge all baking og feiring var et ikketema, så kunne mor ta seg en trugetur i fotsporene til både elg, rådyr og rev. Ekornet hadde, selvfølgelig, gått på tvers av alle andre. Jeg heier på ekornet som etter spora å dømme går sin egen veg. Jeg for min del fulgte stort sett mine egne og de andre dyra sine spor i dag. Dagens innsats innebar kun en 40-50 meter nye spor gjennom et kratt. Tida for nye veier, på truger eller uten, kommer nok en annen dag.

Jeg har fått kaffe på senga i dag. Og småbrukeren lagde frokost. Han gjør stort sett det i helgene. Egg og bacon er liksom et av hans områder. Arvingen har selvfølgelig ringt og gratulert med morsdag, selv om hun var travelt opptatt med å feire valentines med kjæresten. Det er litt orden på hu der. Og jeg setter pris på alt sammen.

Her i huset blir valentinesdag forbigått med fullstendig radiostillhet. Når det gjelder fastelaven så gjorde vi derimot et krampaktig forsøk på å eventuelt gjenfinne noe gjærbakst i fryseren. Det var ikke helt overraskende et vel optimistisk prosjekt. Jeg fant derimot ei hel sjokoladeplate fra jul på spisskammerset, den er ikke hel lenger…

Min tur ut i sola førte i grunn kun til at jeg tenker enda mer på kake nå enn før jeg gikk ut. Selv om jeg har spist sjokolade. Det finnes ikke spor av hverken marsipan, kake eller den uslåelige kombinasjonen marsipankake her på bruket. Men jeg har is! Så da går vi for det til dessert! Det gjelder å løse kakebehovet med minst mulig innsats også. Is er genialt i så måte!

Ha en fortsatt god morsdag, valentines, fastelaven eller søndag, om du vil. Med akkurat passe innsats! Er du heldig finner du en sjokolade fra jula eller en halv isboks i fryseren!

Fra venstre: kjerringspor, revespor, rådyrspor, elgspor og til slutt kjerringa med staven(e).

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg