Hvetebrødsdager.

Den første tiden etter et bryllup kalles som kjent hvetebrødsdager. Etymologisk (veldig flott ord!) så betyr uttrykket «festdager». Det vil si dager da man bare spiste hvetebrød. Dermed navnet hvetebrødsdager.

Jeg vet ikke noe om slike dager, ugift som jeg er. Men at det er hvetedager for tida, det er sikkert. Sommersesongen går så definitivt mot slutten og her rundt småbruket så bærer åkeren preg av akkurat det. Hveten strekker seg mot høstsola og den klare lufta og modnes dag for dag. De siste dagene har vært perfekt for kornet, og i dag var treskeren i gang nedi bakken, så jeg.

Hvete er verdens mest utbredte kulturplante, leste jeg i sted. Det produseres mer mais og ris i verden, men hveten kommer på tredjeplass og er den sorten som vokser flest steder.

Gjennomsnittsforbruket er på 65 kg per person, mens i Midtøsten og Vest-Asia ligger det på det doble av dette.

27% av kornproduksjonen i Norge er hvete og år med gode vekstvilkår kan opptil 70 % av kornet i norske brød være norsk hvete. Det har økt betraktelig de siste 50 årene eller der omkring.

Slikt gleder meg. Jeg liker tanken på at vi kan dyrke og produsere varer vi trenger selv. Og når jeg leser om kornmangel i verden så minnes jeg på at en hveteåker gjerne kan betraktes som en åker med gull.

I alle fall ser åkeren ut som gull akkurat nå. Selv om akkurat denne hveten etter det jeg har hørt skal gå til dyrefor. Det er det den gjør hvis den ikke anses som god nok til brødmel. Både to og firbente trenger bonden!

Så spis ditt brød og drikk ditt hveteøl med andakt. Det er gull du fortærer. Nyt hvete(brøds)dagene. Med mindre du er glutenallergiker. Da blir det maisbrødsdager, kanskje?

Kilder:
no.wikipedia.org
snl.no

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg