Forter meg å bli frisk.

Det var som bare…helt uinvitert og rett og slett fantastisk ubeleilig så valgte altså forkjølelsen å sette inn. Den første på snart to år. Litt kribling i halsen har gått over til hostekuler fra en annen verden, snørr og tungt topplokk. Nattesøvn blir det ikke så mye av, selv om jeg har emigrert til min egen etasje for ikke å forstyrre resten av husstanden.

Ikke all verden, akkurat. Normalt sett ville jeg nok tatt en paracet eller to og fortsatt med det jeg skulle. Jobb eller trening eller hvadetnåvar.

I dag må jeg velge annerledes. Forutsetningene er endret og behovet for å bli kvitt snørra fort har økt betraktelig. Første post var å få tak i en hurtigtest. Ja jeg er såkalt «fullvaksinert», men nå for tida kan en vel ikke stole på at en vanlig forkjølelse er akkurat det. En vanlig forkjølelse. Hurtigtest anskaffet og utført. I bilen. I grålysningen og med regnvær plaskende på ruta. Alt vel. Test negativ.

Neste prosjekt var setting av influensavaksine. Det hjelper ikke at jeg så vidt både jeg og mora mi vet aldri har hatt skikkelig influensa. Planen er «aggressiv medisinering» av typen som tuller med immunforsvaret i løpet av de neste månedene, og dermed fikk jeg instrukser om å vaksinere meg. Små gleder å forholde seg til i den nye hverdagen, det.  Med negativ test og null feber kunne jeg visst få den på tross av hoste og snørr.  Jeg så antakelig sjukere ut en jeg følte meg også der jeg inntok apoteket med munnbind på. Ikke ofte å se slike nå for tida. Men jeg hadde jo ikke lyst til å hoste ned hverken farmasøyter eller andre kunder mens jeg var der, så derfor munnbindet. Og det fikk jeg nytte av. Varm luft kombinert med tett munnbind og folk i samme rom trigget ikke mindre enn fire gedigne kribleanfall og hostekuler av det utagerende slaget. Greit å gjemme seg bak en reol iført munnbind da. Ikke fikk jeg gå derifra på 20 minutter heller. Så det var bare å gispe og hoste og ellers late som ingenting…

Så er også denne vaksina satt og nå holder jeg på å forte meg å bli frisk. Dagens videre avtaler er avlyst og jeg kommer til å holde meg inne. Jeg har både lesestoff og strikketøy og regner med å få bruk for begge deler. Jeg må bli frisk i løpet av uka. Helst i løpet av en dag eller to, egentlig.

Så jeg forter meg å gjøre ingenting. Sakte. Og håper det skal virke asap.

4 kommentarer
      1. Takk🙂 Ja, det har jeg hørt også. Denne gangen, for første gang tror jeg, skal jeg prøve den framgangsmåten👍

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg