Fikk ikke det jeg forventet.

Har du lyst har du lov – har du vett lar du det være, har jeg hørt. Men har jeg lyst og tid og energi, så har jeg ikke tid til å la være, tenker jeg. Og innimellom klarer jeg å ta hensyn til det. Så i går hadde jeg lyst. Og jeg hadde energi nok. Og vær og værmelding var enig. Dermed hadde jeg vett nok til å iverksette.

Planen var å henge opp hengekøya, sitte ved bålet hele kvelden, sove godt med kald nesetipp og resten godt pakket inn i soveposen og våkne til en nydelig soloppgang med frostrøyk over vannet. Å lese bok der i hengekøya etter frokost var også del av planen.

Det ble helt magisk. Selv om jeg ikke fikk det jeg forventet. Det ble ingen soloppgang. Ingen sol som jaget morgentåka og fuktigheten på flukt mens jeg tente kaffebålet i dag tidlig. Og ingen sol som varmet sida på hengekøya slik at jeg kjente det var på tide å stå opp. Et tynt skydekke sørget for at sola lot vente på seg, selv om jeg både bikket meg ut av køya, kokte kaffe og gikk en tur i skogen.

Selv uten sol ble det ei lesestund i køya utpå formiddagen. DA kom sola til slutt også, men idet den dukket opp måtte jeg pakke meg hjem for da begynte jeg å bli sulten. Og maten var spist opp 😉.

Men magi, det ble det! Kveldens og nattas måneskinn var helt perfekt. Vindstille og glassklart både i lufta og vannet. Gjenskinn i den glassklare vannflata. Og behov for å snu nesa og åpningen i soveposen riktig vei slik at jeg slapp å få måneskinnet rett i fleisen da det var på tide å sove. Og nok lys til at doturen i nattas mulm og mørke ikke foregikk komplett i svarte natta.

Denne turen var et godt eksempel på livet. Jeg kan legge opp dagen på best mulig måte for MEG. Jeg kan velge og velge bort. Jeg kan ta valg som gjør meg best mulig i stand til å møte det jeg møter. Det jeg ikke har kontroll på, må jeg sørge for å løse på best mulig måte for meg.

Sånn er det med tur. Jeg kan legge til rette, lese værmelding og ta med meg det utstyret jeg vet jeg trenger. Jeg kan velge å være inne eller ute. Og jeg kan utnytte fine dager til å gjøre det jeg har lyst til. MEN, jeg kan ikke styre været!

Jeg må ta de utfordringene livet serverer meg. Akkurat som alle andre må. Enkelte utfordringer kommer jeg ikke utenom. Som for eksempel sykdom(mer). Og jeg må ta det været jeg får. Sånn er det med den saken.

Men i natt fikk jeg måneskinn! Ikke soloppgangen jeg forventet. Den kom ikke før langt på dag og jeg noterer meg at neste gang må jeg ta med mer mat! Jeg er uansett glad jeg benyttet muligheten!

 

4 kommentarer
    1. DU er flink til å gjøre ting i nuet – disse tingene som er så fantastiske – som å overnatte ute i hengekøye. Jeg vet ikke om jeg hadde klart å ligge godt i en hengekøye. Er avhengig av å ligge på mage 😀 Men jeg skulle nok tatt en telttur. Det tenker jeg stadig på, men gjør det ikke….

      1. Da er nok ikke hengekøye greia for deg, nei. Jeg ligger en del på sida, det fungerer godt, men magesoving er nok umulig. Telt er fint. Og under åpen himmel…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg