7 spørsmål om kommunikasjon.

Kommunikasjon står mitt hjerte nært! Både skriftlig og muntlig. Jeg synes konseptet er fryktelig spennende. Og vanskelig. Fallgruvene er mange og jeg vil ikke hevde jeg er noen ekspert. Selv om jeg prøver å være bevisst på hva jeg kommuniserer og ikke, hvordan det kommuniseres. Og ikke minst hvordan jeg tolker andres kommunikasjon.

Noen, ganske mange tipper jeg, vil påstå at jeg går for kvantitet. Altså at jeg kommuniserer i meste laget. Både når det gjelder skravling og når det gjelder skriverier. Blogg for eksempel. Jaja, derom strides de lærde og jeg påstår i alle fall sjøl at til og med jeg har filter. Og jeg bruker det faktisk innimellom. Det vil blant annet si at jeg driver en del selvkorrektur og filtrering, i alle fall på blogg. Tro det eller ei.

Og hvor ofte er det ikke at jeg går ut i verden og viser fram bare toppen av isfjellet? Og det er kanskje kun det jeg skal viser fram. Tenker jeg like ofte på at det gjelder alle dere andre også? At det jeg ser er bare en liten flik av sannheten. Det du kommuniserer er styrt av tanker, personlige kamper, dagsform, smerte og alt det andre som befinner seg under vannflata. Og hvordan jeg tolker deg handler om hva isfjellet mitt skjuler under vannflata. Kommunikasjon altså. Komplisert og interessant.

Jeg liker kommunikasjon, med andre ord. Og dermed falt jeg lett for dette bildet her om dagen. Selv om temaet er empati så tenker jeg kommunikasjon og selvfølgelig mellommenneskelig interaksjon med en gang jeg ser det. Og hvilken betydning graden av empati har for kommunikasjonen oss imellom. Det vi ser er jo kun toppen av isfjellet. Alt som ligger under gjør jo akkurat det. Ligger under. Og hvor viktig er det ikke å ha i bakhodet at det fins mye vi ikke ser? Hadde for eksempel Titanic gått ned dersom alt som var under synsfeltet ikke hadde hatt noen betydning?

 

Takk til mentalhelseungdom som delte isfjellet på instagram. 

Jeg syns dette er en veldig god visuell beskrivelse av deler av kommunikasjonsprosessen. Det ga i alle fall meg noe å tenke på.

  1. Hva sier du?
  2. Hvordan sier du det?
  3. Hvorfor sier du det?
  4. Hva ligger bak det du sier?
  5. Hva hører jeg?
  6. Hvordan tolker jeg det?
  7. Hva gjør jeg med det du kommuniserer til meg?

Og sånn kan jeg fortsette…og fortsette! Hva jeg ser og hva jeg ikke ser, med andre ord. Jeg skal i alle fall gå inn for å få til en mer empatisk kommunikasjon framover.

Jeg tror vi trenger det alle sammen! I alle fall gjør jeg det!

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg