Hva er likheten mellom…?

Hva er likheten mellom Nasse Nøff og William Wallace? Nasse Nøff kjenner de fleste. Den søte og litt engstelige rosa grisen som stort sett dilter etter Ole Brum rundt omkring i Hundremeterskogen. William Wallace på sin side var skotsk ridder og revolusjonær i oppstanden mot engelskmennene rundt år 1300. Udødeliggjort på film av Mel Gibson.

Ikke så mye likhet mellom de to der, sier du? Og et meningsløst spørsmål. Men kanskje definitivt et hverdagsspørsmål? I alle fall for slike som meg som har et hode som liker å assosiere og gruble helt uhemmet.

Nei, de er ikke så like, de to. Men de har noe til felles. Begge henger på juletreet mitt. I fjor hang William der alene sammen med kuler, engler og norske flagg. I år henger han litt under og til høyre for Nasse Nøff.

Sånn er juletreet mitt. Fullt av alt mulig. Veldig mye er kjøpt på reiser, slik som William. Andre ting har jeg fått i gave. Blant annet Nasse. Det er et tre fullt av minner fra mange ulike land og byer. Og det er et tre fullt av minner om mennesker jeg har møtt og epoker i livet. Det henger et hjerte fra Asbjørn der. Asbjørn gikk i barnehagen jeg jobbet i på midten av 90-tallet. Det henger heklepynt fra både bæssmor og Tallin der. Og det fins fargerike kuler fra husets tidligere generasjoner. Minner om opplevelser og menneskemøter.

Alle er de forskjellige. Akkurat som deg og meg. Du er deg og jeg er meg. Vi er ulike både utapå og inni. Vi ser forskjellige ut og tenker ulikt om saker og ting. Men er vi egentlig så forskjellige? Vi har tanker og følelser, ønsker og behov. Både for jula og livet. For både fest og hverdag. Uansett hvordan utsida vår ser ut, og hvilket århundre vi er født så har vi verdier og overbevisninger som vi i ulik grad står opp for. Akkurat som Nasse og William.

En ting er sikkert. Nasse og William har ikke så mye til felles. Men de har likheter. En er at de henger på samme tre! Det er litt fint, tenker jeg. Og et eksempel til etterfølgelse.

William Wallace og Nasse Nøff er relativt langreiste. Fra Edinburgh og Paris. Grana derimot er ekstremt kortreist. Den har vokst opp på småbruket.

 

2 kommentarer
      1. William og Nasse henger der sammen med en Babusjka fra Balkan, engler fra Warzawa og en irsk harpe. Blant annet. Og det er alltid stas å henge de opp. God julefeiring!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg