En måned igjen! Tenk om det går!

I dag er det den første. 1.august 2023. Den neste gangen vi har den første, 1.september, reiser jeg av gårde for å begi meg ut på en skikkelig opptur. Lørdag den 2.september skal jeg nemlig ta meg til topps på Glittertind. 2457 meter over havet. Og om lag 1000 høydemeter fra Glitterheim der turens basecamp skal befinne seg.

Jeg er i alle fall i rute til å komme meg dit. Den 1.mai bestemte jeg meg for å «gå» til foten av Glittertind i løpet av ukene og månedene før den planlagte toppturen. Det vil si gå, ro eller sykle minst 60 kilometer i måneden, tilsvarende de 240 kilometerne det rundt regnet er herfra til målet. Jeg har ligget litt bak og litt foran, men stort sett vært i rute. I perioder har det blitt mange kilometer, andre uker har av ulike årsaker vært rimelig stillestående. I skrivende stund er jeg så vidt foran skjema. Så dette skal gå.

I alle fall når jeg målet om 240 kilometer innen utgangen av august. Det er jeg rimelig sikker på! Om jeg kommer meg til topps på Glittertind er jeg mer usikker på. Men dersom alt ligger til rette både med vær og ikke minst kroppen sin dagsform så skal jeg gi det et realt forsøk.

Tenk om det går!?!

I dag har jeg testet. Hvor langt klarer friluftsheidi å ta seg i løpet av 5-6 timer? Jeg klokket inn 11 kilometer på i overkant av 5 timer. I dag og med dagens kropp. I det terrenget jeg gikk i i dag. Og med det været jeg fikk i dag. Rimelig bløtt både fra oven og fra myr og kratt og skog.

Det lover godt! Dersom alt ligger til rette. Dette kan gå! Hæsjtægg fuckms og hæsjtægg fuckcancer.

Tidligere innlegg om akkurat dette hårete målet er blant annet her:

Tenk om det går!

2452 moh.

Konseptet friluftsheidi på tur er ufravikelig: 30 min jobbing, dvs gange, så 10 min sitting. Etter en time eller halvannen må jeg gå over til 20/10, med avtagende tempo.
Den som sitter i skogen ser fine ting!
Det glitrer.
Den siste arbeidsøkta inneholder frigjøring fra diverse hjelpemidler. Og i dag: klissbløte og tunge sko.

5 kommentarer
      1. Ja, selv om jeg er fryktelig opptatt av å ta det været jeg til enhver tid får så er jeg 100% avhengig av velvillig værforhold akkurat den dagen! Og takk, tar ut råskapen i trass 😉

      1. Det føles ganske rått å gå fra 2 kilometer maks til 11 kilometer på en sesong men det spørs hvor rå jeg er i morgen da! 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg