Tenk positivt så går det over.

Har du hørt den før? Eller har du tenkt det om deg sjøl? Min erfaring er at «det gjelder å tenke positivt, så går det nok over» kun har begrenset effekt. Det går ikke alltid an å tenke seg vekk fra utfordringer ved å tenke «riktige» tanker. Det er å legge enda et uforholdsmessig og ødeleggende press på sjuke folk. Enda en ting de må bli flinkere til og enda et område å mislykkes med. Men det går an å ta seg sjøl i nakken og velge hvordan utfordringene skal møtes av og til. DET tror jeg på.

For eksempel: «Hva skal til for at jeg har det bra i dag på tross av dårlig form?» Jo i dag skal jeg:

  1. Fyre i ovnen og pakke meg inn i dyna på sofaen og i godstolen. En varm kokong er ganske ålreit når forkjølelsen herjer.
  2. Lage meg en kopp kakao. Hadde jeg hatt sjokolade så hadde jeg garantert spist den også.
  3. Lese litt i boka mi og se om jeg får strikket ferdig en sokk.
  4. Avlyse alle avtaler jeg har i morgen. Å tenke på at formen skal bli bra nok til å gjennomføre stresser meg, og stress gjør meg ikke akkurat fortere frisk. Kloke folk sier stadig at det er lurt å gi kroppen tid til å årne opp og bli frisk. Denne gangen skal jeg prøve å høre etter…
  5. Kose med katta. Han syns det er stas at jeg er hjemme, selv om jeg hoster som en gal.

Jeg kunne valgt å tenke på alt jeg ikke får til og alt jeg ikke får gjennomført. Jeg skulle vært på jobb i dag. De timene er egentlig ganske viktige for meg. Jeg skulle ha vært ute på tur i høstsola. Jeg skulle ha gjennomført tirsdagsbad (!). Jeg skulle ha planlagt morgendagens avtaler. Jeg får ikke til noe av det.

Det er fort gjort å begynne å tenke negative tanker som sender meg ut i en nedadgående spiral der jeg ender opp bare mer misfornøyd og motløs enn jeg var i utgangspunktet. Det heter visst NAT. Negative automatiske tanker. Også kalt kvernetanker. Kjent fenomen for alle med varig sykdom og for alle med kortvarig sykdom også, tenker jeg. I dag snur jeg dem.

Varig sykdom krever systematisk og bevisst arbeid over tid med og mot disse kvernetankene. I dag fokuserer jeg på den kortvarige sykdommen, forkjølelsen. Så hvordan kan jeg nyttiggjøre meg de mulighetene jeg har til tross for situasjonen min akkurat i dag? Jo, jeg begynner med de 5 punktene over.

Lag deg en fin tirsdag!

 

6 kommentarer
      1. Takk for det 🙂 Må gjenta logikken for meg sjøl i håp om at jeg skal bli flinkere til å gjennomføre det i praksis etterhvert. Også og ikke minst tenke i rette baner 🙂

    1. Jeg også:)
      Koste meg med en god frokost.
      Tok bilde av soloppgangen.
      Trent chair yoga for det gikk an å gjøre det selv om man er halv svimmel.
      Skrev et lite blogginnlegg , lest og kommentert.
      Lese Hjemmeblad og ligger under et varmt pledd. Dagens gleder.

    2. Gode råd som jeg helt klart skal ta til meg. Det hjelper jo også helt klart med positive tanker.
      Stå på Heidi. Du er beintøff 🤗💕

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg