Så ofte bør du vaske håret.

Hvor ofte vasker du håret? Hvor ofte skifter du sengetøy? Hvor mange ganger bruker du et plagg før du slenger det i skittentøykurven?

Media flommer over av artikler der såkalte eksperter uttaler seg om slike ting. «Dette skjer om du skifter sengetøy for sjelden!» Eller: «så ofte bør du vaske håret». Ekspertene kan rett som det er være ansatt i et vaskemiddelfirma eller noe slikt. Ikke når det gjelder håret da. De er som regel frisører. Hvis de ikke selger shampo.

Jeg er ikke så veldig interessert i å vite akkurat hvor ofte du vasker håret ditt! Det får du styre med sjøl. Men jeg har reflektert litt i det siste. Over hvor ofte jeg sjøl vasker håret.

Og det skyldes to ting.

Det ene er sommerens to forsøk på medisinering. Medisinering som egentlig skulle vart et år, men som på grunn av alvorlige bivirkninger måtte avsluttes. Heldigvis for håret, for å si det sånn. En av de ikke så alvorlige bivirkningene så jeg nemlig i dusjen. Rettere sagt i sluket. Med en halvmeter hår så er daglig rensking av sluk for lange lyse lokker et nødvendig onde uansett. Men de kortvarige medisinforsøkene før i sommer gjorde at akkurat de greiene der slo alle rekorder. Jeg begynte å vurdere litt sjeldnere hårvask bare fordi det ramla av så mye om gangen hver gang jeg var i dusjen! Skrotten likte jo ikke disse medisinene og ikke håret heller. Håret valgte å stikke av. Til sluket.

Jeg røyter fortsatt, altså, men nå er det nok muligens snart tilbake til normalen igjen. Og piggsveisen i hårfestet sier at det er på vei tilbake. Men jeg lurer fortsatt på hvor ofte jeg egentlig skal vaske håret…

Den andre grunnen til mine refleksjoner om hårvask har med strømpris å gjøre. En dusj koster 20 kroner nå, var det noen som sa. Da tipper jeg at for meg så blir det lett en 30-40 kroner per dusj og hårvask. Det tar litt tid med den såta. Og det går mye varmt vann.

I dag varierer strømprisen her jeg bor fra 575 øre kilowatten til 638 øre… Det svir å sette på vaskemaskina, så dusjen, eller gud forby; badekaret får stå i fred for både spa og hårvask. Jammen bra jeg hadde med shampo og balsam på overnattingstur slik at gårsdagens morgenbad kunne fungere som dusj. Og spa.

Jeg håper isen legger seg sent i høst…

Hårvask på utespa, det vil si i en innsjø, bør vel bli vanen…

 

4 kommentarer
    1. God morgen 😊
      Prøver å vaske håret sjelden…. men en gang i uka ja… av og til to 🤪😜😄
      Lag deg en fin fredag 😊

      1. Noen ganger misunner jeg “Lokkene” til småbrukeren…de er sånn omkring 0,7 cm lange og ikke like tette overalt…;-)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg