Om krig og fred og yoga og slikt.

Det er nærliggende å være opptatt av krig og fred for tida. Det er krig i verden. Mange frykter 3.verdenskrig. Vi ser og hører om ufattelige scener. Mange her til lands hamstrer visst jod og hermetikk og det er vanskelig å ta inn over seg realitetene, egentlig.

Det pågår krig i Europa. Og det pågår krig inni denne kroppen. Uten sammenlikning for øvrig så preges både Ukraina og jeg av kamphandlinger. På enkelte områder er det en slags våpenhvile både hos dem og meg. På andre er det stille før stormen. Eller noe i den duren. I Ukraina slippes bombene. I kroppen min tikker de…

Yoga skal være bra for å skape fred i sinnet, sies det. De siste årene har jeg forsøkt både rekkverkyoga, bobleyoga og bålyoga. I dag ble det et spedt forsøk på skogsyoga. Jeg hadde hverken bobler eller fyrstikker, og rekkverk var alt for ambisiøst. Det hadde nok vært mer eller mindre livsfarlig. Vi snakker altså her om yogaposisjoner utført oppå rekkverket på terrasse eller liknende.

Jeg er glad jeg har skogen. Både til fred og ro og i kombinasjon med yoga. Selv om smell og drønn preget lydbildet i skogen i dag. Jeg går ut fra at det kom fra skytebana som ligger noen kilometer unna. Jeg håper fuglesangen kan prege lydbildet både for Ukraina og meg i nærmeste framtid.

Etter dagens forsøk på yogaposing så er vel konklusjonen at enkelte posisjoner er mer oppnåelige enn andre. Og enkelte posisjoner gir mer fred i sinnet enn andre for tida… En blir relativt ubalansert av krig. Både den internasjonale og den som foregår internt og på mikronivå.

Planen var at ene armen skulle strekkes framover…da gikk jeg på snørra.
Her er jeg også på vei ned egentlig…
Denne posisjonen gikk bra. Her ble det fred i sinnet. Tror den heter “sittende kjærring” på yogaspråket.
Og denne gikk i grunn enda bedre. God lørdag!

 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg